loading...
هوبا ثبت
هوبا ثبت بازدید : 31 شنبه 24 آبان 1399 نظرات (0)

ثبت انحلال شرکت

 

انحلال شرکت به معنی پایان یافتن فعالیت شرکت به هر دلیلی چه به صورت اختیاری و چه اجباری می باشد. در صورتی که شرکت شما فعالیتی ندارد و یا تعطیل شده است، باید نسبت به منحل کردن آن و همچنین ثبت انحلال شرکت در سامانه ی ثبت شرکت ها اقدام نمایید. بنابراین ثبت انحلال شرکت به منظور رسمی و قانونی شدن انحلال شرکت است که باید از طریق ثبت آن در سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها و همچنین چاپ آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی انجام شود. اگر ثبت انحلال شرکت در سامانه انجام نشود، ممکن است آثار زیان باری از جمله ایجاد مالیات و بدهی های دیگر برای شرکت را به همراه داشته باشد که به منظور جلوگیری از این امر باید هر چه سریع تر نسبت به ثبت انحلال شرکت اقدام نمود.

 

در جلسه ی انحلال شرکت یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که می تواند از اعضای شرکت و یا خارج از آن باشد، به عنوان مدیر تصفیه انتخاب می شود که مسئول تمام تعهدات شرکت در قبال افرادی که در دوران فعالیت شرکت با ایشان معامله داشته اند، می باشد. مدیر تصفیه موظف است تا دو سال به مطالبات و بدهکاری های شرکت نسبت به افراد پاسخگو باشد و به امور آن ها رسیدگی کند. توجه داشته باشید تا زمانی که ثبت انحلال شرکت انجام نشده و صرفا در جلسه مجمع عمومی به تصویب رسیده باشد، تاثیری در تعهدات شرکت نسبت به افراد ثالث نخواهد داشت.

ثبت انحلال شرکت

اما شرکت ها به چه دلایلی منحل می شوند؟ عمده ترین دلایلی که ممکن است منجر به انحلال شرکت شود عبارتند از:

  • به انجام رسیدن هدف شرکت
  • غیر ممکن شدن هدف شرکت
  • منقضی شدن مدت فعالیت شرکت
  • ورشکستگی شرکت
  • رای مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت به انحلال آن
  • حکم دادگاه در خصوص انحلال شرکت
  • تغییر وضعیت یکی از شرکا مانند فوت، فسخ و ..

مدت زمان ثبت انحلال شرکت پس از تنظیم صورتجلسه ی آن، فقط 5 روز می باشد. البته این محدودیت فقط برای شرکت های سهامی خاص اعلام شده و برای شرکت های دیگر محدودیت زمانی جهت ثبت انحلال شرکت در نظر گرفته نشده است. پس از ثبت انحلال شرکت و انجام تمام مطالبات و بدهی های آن دارایی های باقیمانده ی شرکت بین شرکا، سهامداران و ذی نفعان تقسیم می گردد.

نحوه ثبت انحلال شرکت

انحلال شرکت در اختیار مجمع عمومی فوق العاده شرکت است و فقط این مجمع می تواند با موافقت اکثریت اعضای حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده تصمیم به انحلال شرکت بگیرد. همان طور که گفتیم شرکت های سهامی خاص باید ظرف مدت 5 روز از تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت، نسبت به ثبت آن در سامانه ی ثبت شرکت ها اقدام نمایند ولی در رابطه با دیگر شرکت ها این محدودیت وجود ندارد.

در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر انحلال شرکت، مدیر تصفیه جهت اقدامات بعدی انتخاب می شود. صورتجلسه انحلال شرکت نیز در این جلسه تنظیم شده و پس از امضا شدن آن توسط شرکا، سهامداران و مدیر تصفیه به همراه مدارک دیگر به اداره ی ثبت شرکت ها از طریق اداره پست ارسال می گردد.

پس از دریافت مدارک و بررسی آن توسط اداره ثبت شرکت ها نوبت به مراجعه ی حضوری مدیر تصفیه و یا وکیل شرکت به اداره ی ثبت شرکت ها می رسد که این موضوع توسط این اداره و از طریق سامانه به اطلاع متقاضی می رسد. در این مراجعه ی حضوری باید پرداخت هزینه ی ثبت انحلال شرکت، امضای دفاتر مربوطه و تحویل مدارک انجام شود.

در آخر نیز بایستی انحلال شرکت از طریق چاپ آگهی آن در روزنامه رسمی و همچنین روزنامه شرکت به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

پس مراحل ثبت انحلال شرکت به صورت زیر می باشد:

  1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر انحلال شرکت
  2. انتخاب مدیر تصفیه
  3. تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت
  4. ارسال صورتجلسه انحلال شرکت و دیگر مدارک مرتبط به اداره ثبت شرکت ها از طریق اداره پست
  5. اعلام مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت ها در سامانه
  6. مراجعه ی مدیر تصفیه یا وکیل شرکت به اداره ثبت شرکت ها جهت پرداخت هزینه، امضای دفاتر و تحویل مدارک
  7. آگهی ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه شرکت

توجه داشته باشید که پس از ثبت انحلال شرکت، مدیر تصفیه مسئول رسیدگی به تمام بدهی های شرکت می باشد و همچنین در تمام آگهی ها، اوراق و اسناد شرکت باید پس از نام شرکت عبارت “در حال تصفیه” ذکر گردد.

مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت به شرح زیر می باشد:

  • صورتجلسه انحلال شرکت با امضای شرکا و مدیر تصفیه
  • آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا و مدیر تصفیه
  • وکالتنامه در صورت داشتن وکیل برای انحلال شرکت
  • روزنامه کثیرالانتشار مبنی بر آگهی دعوت شرکا در صورتی که تمام شرکا در جلسه انحلال شرکت حضور نداشته اند.

یکی از نکات مهم در ثبت انحلال شرکت ثبت ختم تصفیه است. ختم تصفیه به معنای وصول مطالبات، پرداخت بدهی ها، و در نهایت تقسیم دارایی های شرکت بین اعضا می باشد. مدیر تصفیه تا یک ماه پس از ختم تصفیه فرصت دارد تا این امر را به اداره ی ثبت شرکت ها جهت آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت اعلام کند. پس از چاپ آگهی ختم تصفیه در روزنامه نیز نام شرکت از دفتر ثبت شرکت ها حذف می گردد.

ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی

همان طور که در بخش های قبل توضیح دادیم، پس از ثبت انحلال شرکت باید این امر در روزنامه رسمی آگهی شود. همچنین علاوه بر روزنامه رسمی باید در روزنامه کثیر الانتشار که آگهی های شرکت در آن به ثبت می رسد نیز آگهی شود. در واقع چاپ آگهی ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی آخرین مرحله از مراحل ثبت انحلال شرکت می باشد و هدف از آن اطلاع یافتن عموم مردم از منحل شدن شرکت است.

به منظور ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی باید به سامانه اداره ثبت شرکت ها به آدرس www.rrk.ir مراجعه کرده و پس از ثبت نام و وارد کردن آدرس و کد پستی، هزینه آگهی را پرداخت نمایید. پس از پرداخت هزینه ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری آگهی منتشر می شود.

هزینه انحلال شرکت

هزینه انحلال شرکت ممکن است با توجه به دلیل انحلال آن که در بخش های قبل توضیح دادیم، متفاوت باشد. مالیات ، بدهی ها و قرض های شرکت از جمله هزینه های انحلال شرکت هستند. البته این هزینه ها مستقیما جزو هزینه ثبت انحلال شرکت نیست اما برای ثبت انحلال شرکت باید ابتدا بدهی های شرکت تسویه گردد.

هزینه چاپ آگهی ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی و و روزنامه کثیرالانتشار نیز از دیگر هزینه های مربوط به ثبت انحلال شرکت می باشد.

اگر با چگونگی ثبت انحلال شرکت آشنا نیستید، هوبا اینجاست تا تمام این مراحل را برای شما به انجام برساند. هزینه ثبت انحلال شرکت در هوبا را نیز می توانید به صورت قطعی و نهایی از طریق سامانه سرآمد هوبا مشاهده نموده و در صورت نیاز سفارش خود را ثبت نمایید.

سامانه هوشمندِ روزآمد و سرآمد هوبا، هرگونه ابهامی را در روند خدمات و هزینه‌های ثبتی‌، برطرف کرده است. این سامانه هوشمند هم از طریق سایت و هم از طریق اپلیکیشن در دسترس شماست.

هوبا ثبت بازدید : 32 پنجشنبه 22 آبان 1399 نظرات (0)

 

ثبت شرکت اتباع خارجی

 

 

در این مطلب قصد داریم در رابطه با ثبت شرکت اتباع خارجی صحبت کنیم. اتباع خارجی چه دارای شخصیت حقیقی و چه حقوقی هیچ گونه محدودیتی برای ثبت شرکت در ایران نداشته و به راحتی می توانند جهت ثبت شرکت اتباع خارجی اقدام نمایند. البته در گذشته ثبت شرکت اتباع خارجی فقط در صورتی امکانپذیر بود که سرمایه گذار خارجی دارای حداکثر 49 درصد از سهام شرکت باشد و 51 درصد سهام شرکت متعلق به سرمایه گذار ایرانی باشد. اما اخیرا این قانون لغو گردیده و بنابراین سرمایه گذار خارجی می تواند دارای 100 درصد سهام شرکت باشد. اتباع خارجی دارای تمام یا بخشی از سهام یک شرکت ثبت شده در ایران می توانند به نام این شرکت زمین در اختیار داشته باشند.

ثبت شرکت اتباع خارجی

علاوه بر ثبت شرکت مستقل در ایران، اتباع خارجی می توانند شعبه شرکت خارجی خود را نیز در ایران به ثبت برسانند. انواع شرکت نیز برای اتباع خارجی اعم از شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط، شرکت نسبی، شرکت تعاونی و … قابل ثبت می باشد.

لازم به ذکر است که ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران منجر به اخذ اقامت ایران و برخورداری از حقوق شهروندی ایران برای اشخاص خارجی می گردد.

شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی

برای ثبت شرکت اتباع خارجی باید شرایط و ضوابط خاصی را رعایت کرد. مهم ترین شرط برای ثبت شرکت اتباع خارجی، قانونی بودن فعالیت شخص حقیقی یا حقوقی در کشور خود و مطابق بودن با قوانین جمهوری اسلامی ایران است. تشخیص این امر نیز بر عهده ی اداره ثبت اسناد تهران می باشد.

نام شرکت باید ریشه ی فارسی داشته باشد و از انتخاب نام جهت ثبت شرکت اتباع خارجی به زبان های دیگر خودداری شود. از نظر تعداد سهامداران و همچنین میزان سرمایه ی شرکت اتباع خارجی نیز، تفاوتی بین شرکت داخلی و خارجی نیست و شرایط آن همانند ثبت شرکت داخلی می باشد.

از دیگر شرایط برای ثبت شرکت اتباع خارجی این است که باید اظهارنامه ی ثبت شرکت توسط وکیل یا نماینده ی قانونی تکمیل شده و به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود. همچنین داشتن نسخه ی تایید شده ی اساسنامه ی شرکت مادر و گواهی اختیار نامه ی وکیل یا نماینده ی قانونی شرکت در ایران نیز از شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی می باشد.

ثبت شرکت اتباع خارجی نیز مانند ثبت شرکت داخلی باید در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اطلاع رسانی شود. خلاصه ی اساسنامه شرکت، اسم نماینده یا نمایندگان شرکت در ایران، اسم افراد دارای حق امضا از طرف شرکت و لیست افراد دارای صلاحیت برای دریافت ابلاغیات شرکت، مواردی هستند که باید در روزنامه ی رسمی منتشر شوند.

شرایط ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران

در بخش قبل با عمده شرایط ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران آشنا شدیم. در این بخش به دیگر شرایط ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران خواهیم پرداخت.

چاپ آگهی ثبت شرکت اتباع خارجی علاوه بر روزنامه رسمی باید در روزنامه محلی شعبه شرکت نیز انجام شده و در صورتی که محل شعبه دارای روزنامه نباشد در یکی از روزنامه های تهران منتشر شود.

در صورت عدم ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران و فعالیت غیر قانونی، اداره ثبت شرکت ها می تواند مانع از ادامه ی فعالیت شرکت شده و همچنین افراد زیربط را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کند. علاوه بر مجازات عدم ثبت شرکت اتباع خارجی، مجازات دیگری نیز برای شرکت های خارجی که در اسناد، صورتحساب ها، اعلانات و نشریات چاپی خود اعلام نکنند که تحت چه نمره در ایران به ثبت رسیده اند، در نظر گرفته شده است.

در صورتی که نماینده ی شرکت خارجی قبل از ثبت شرکت یا شعبه در ایران اقدام به هرگونه فعالیت های تجاری، مالی یا صنعتی کند، به مجازات نقدی محکوم خواهد شد. چنانچه تخلف پس از گذشت سه ماه از تاریخ ابلاغ همچنان ادامه داشته باشد، دولت می تواند از ادامه فعالیت شرکت متخلف جلوگیری نماید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اگر شرکت خارجی دارای شعبه های متعدد در نقاط مختلف ایران باشد، باید هر کدام از شعبه ها را نیز به طور جداگانه به ثبت برساند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت اتباع خارجی

جهت ثبت شرکت اتباع خارجی و همچنین ثبت شعبه یا نمایندگی باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • فرم تکمیل شده تعیین نام شرکت
  • فیش واریز هزینه تعیین نام شرکت به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • اصل و کپی مدارک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و آدرس محل سکونت برای اشخاص حقیقی و اساسنامه شرکت، آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات ثبت شده ی شرکت برای اشخاص حقوقی
  • سابقه کار شخص متقاضی
  • آدرس محل سکونت متقاضی و آدرس شرکت
  • گزارش فعالیت های شرکت خارجی
  • آخری گزارش مالی شرکت خارجی
  • معرفی نامه وزارتخانه مربوط در صورت اخذ قرارداد با ایشان
  • اظهارنامه ثبت شرکت اتباع خارجی
  • تاییدیه ثبت شرکت خارجی
  • اختیار نامه وکیل یا نماینده قانونی شرکت

لازم به ذکر است که تمامی مدارک باید به زبان فارسی تهیه شده و در صورت داشتن مدارکی به زبان خارجی مانند اساسنامه شرکت باید به زبان فارسی ترجمه شده و سپس اصل و ترجمه رسمی آن ها را به اداره ثبت شرکت ها تسلیم نمود.

پس از ثبت شرکت یا شعبه اتباع خارجی در ایران، اداره ثبت اسناد باید تصدیق یا گواهی ثبت شرکت یا شعبه به متقاضی بدهد. این گواهی شامل موارد زیر می باشد:

  • نام شرکت
  • نوع شرکت
  • آدرس مرکز اصلی شرکت
  • تابعیت شرکت
  • میزان سرمایه شرکت در تاریخ ثبت
  • تاریخ، آدرس و محل ثبت شرکت
  • محل شعبه در صورت وجود
  • امضای مدیر کل ثبت اسناد مملکتی
هوبا ثبت بازدید : 35 شنبه 17 آبان 1399 نظرات (0)

ثبت صورتجلسه

 

 

یکی از موارد مهم پس از ثبت شرکت، ثبت صورتجلسه شرکت است. در هر شرکتی جهت اتخاذ تصمیمات جدید، مصوبات، تغییرات و … جلساتی برگزار می شود که تمام این موارد باید به صورت مکتوب درآمده و در سامانه اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد که به آن ثبت صورتجلسه گفته می شود. ثبت صورتجلسه در اداره ثبت شرکت ها دارای ضوابط و و قوانین خاصی است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم و همچنین نمونه هایی از ثبت صورتجلسه را با هم مرور خواهیم کرد.

صورتجلسه چیست؟ صورتجلسه برگه ای است که  پس از برگزاری هر جلسه در شرکت نوشته می شود و شامل عنوان جلسه، تاریخ برگزاری، محل برگزاری، مشخصات اعضای حاضر در جلسه، تصمیمات، مصوبات و سایر رویداد ها و گفتگو های شرکت می باشد. رسمیت یافتن هر جلسه شرکت توسط تنظیم و ثبت صورتجلسه تامین می شود. صورتجلسه نیز توسط منشی یا دبیر جلسه و یا هر شخص دیگری که حق رای نداشته باشد، تنظیم می گردد.

ثبت صورتجلسه

هر صورتجلسه باید شامل موارد زیر باشد:

  • شماره جلسه
  • دستور جلسه
  • زمان جلسه
  • مکان جلسه
  • مشخصات اعضای جلسه
  • موضوعات جلسه
  • تصمیمات و مصوبات اخذ شده
  • اطلاعات جلسه بعدی
  • امضای شرکت کنندگان

6 نکته مهم در هر مصوبه موارد زیر هستند:

  1. موضوع مصوبه
  2. ضرورت مصوبه
  3. محل اجرای مصوبه
  4. زمان اجرای مصوبه
  5. مسئول اجرای مصوبه
  6. فرآیند انجام مصوبه

انواع صورتجلسه بر اساس مرجع تصمیم گیرنده، به شرح زیر است:

  • صورتجلسه مجمع عمومی عادی
  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده
  • صورتجلسه هیات مدیره

انواع صورتجلسه بر اساس موضوع، موارد زیر می باشند:

  • صورتجلسه تغییر اساسنامه
  • صورتجلسه تغییر سرمایه شرکت
  • صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه
  • صورتجلسه انتخاب بازرسین
  • صورتجلسه تغییرات شرکت
  • صورتجلسه انحلال شرکت

پس از تنظیم صورتجلسه با توجه به موارد بالا باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها ثبت صورتجلسه را انجام داده و پس از ثبت آن در سامانه، اصل صورتجلسه ی امضا شده را نیز از طریق اداره ی پست به اداره ی ثبت شرکت ها ارسال نمایید. مراحل ثبت صورتجلسه در ذیل آمده است:

  1. مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/Design/CMinutesCreate.aspx
  2. تکمیل اطلاعات شرکت
  3. تکمیل اطلاعات جلسه
  4. درج تصمیمات و مصوبات جلسه
  5. ثبت نام های درخواستی در صورت تغییر نام شرکت
  6. تکمیل اشخاص حاضر در جلسه
  7. تکمیل سمت اشخاص حاضر در جلسه
  8. تعیین ارتباط بین اشخاص حاضر در جلسه
  9. نوشتن متن صورتجلسه
  10. پذیرش نهایی صورتجلسه

ارسال اصل صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها ظرف مدت 3 روز کاری از طریق پست

نمونه صورتجلسه

در این بخش نمونه صورتجلسه تغییرات شرکت مسئولیت محدود با موضوع تغییر آدرس شرکت را آورده ایم:

بسمه تعالی

صورتجلسه هیات مدیره شرکت  ……………  ( با مسئولیت محدود )  به شماره ثبت …………  و شناسه ملی ………… و  سرمایه ثبت شده  ………… ریال   در تاریخ  ………… ساعت  9 صبح در محل قانونی شرکت با حضور کلیه اعضای هیئت مدیره  تنظیم شد و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید .

دستور جلسه  : تغییر آدرس شرکت

در خصوص تغییر آدرس شرکت مقرر گردید ، محل شرکت  از آدرس فعلی به محل جدید بنشانی ……………………………………………………………………………………  کد پستی…………  منتقل گردید.

به آقای …………  احدی از مدیران وکالت با حق توکیل به غیر داده  می شود  تا ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه تغییرات و پرداخت هزینه های قانونی و امضاء ذیل دفتر اقدام  نماید. ((ضمناً ایشان صحت کلیه مندرجات صورتجلسه و اصالت امضا کلیه اعضاء هیات مدیره را تایید نمودند.))

ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه

افزایش یا کاهش سرمایه یکی از موضوعات ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت است. افزایش سرمایه شرکت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله گسترش فعالیت ها، افزایش قدرت رقابت، بهبود وضعیت مالی شرکت و … انجام شود. در زیر نمونه ای از ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه در شرکت های سهامی خاص را مشاهده می کنید.

بسمه تعالی

نام شرکت ……………………………………… شماره ثبت شرکت  …………………………سرمایه ثبت شده …………….…………… شناسه ملی  ………………………………..صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت …………….…………… سهامی خاص ثبت شده به شماره …………… در ساعت ……… مورخ ………..… با حضور کلیه / اکثریت سهامداران  در محل قانونی شرکت تشکیل گردید.

الف: در اجرای مفاد ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:

1ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت رئیس جلسه

2ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر رئیس

3ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر جلسه

4ـ خانم / آقای……………….………..  به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

ب: به پیشنهاد هیات مدیره و ملاحظه گزارش بازرس قانونی شرکت دایر بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ …………….…… ریال به مبلغ …………….…… ریال از محل ( 1ـ پرداخت نقدی 2ـ تبدیل مطالبات نقدی حاصل شده اشخاص از شرکت 3ـ انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت 4ـ تبدیل اوراق قرضه به سهام ) تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت  مورد تصویب مجمع واقع شد.

ج : به هیات مدیره اختیار داده می شود که  نسبت به عملی نمودن افزایش سرمایه اقلام و پس از عملی شدن افزایش سرمایه به مبلغ …………….……ریال ( و یا تا میزان مبلغ …………….……ریال و یا تا مبلغ واریزی …………….…… حداکثر دو مدت…………….…… نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها اقدام نماید.

امضای اعضای هیات مدیره:

1ـ رئیس جلسه……………

2ـ ناظر جلسه………..……

3ـ ناظر جلسه…………….

– 4 منشی جلسه………..……

ثبت صورتجلسه مجمع عمومی سالیانه

عالی ترین رکن هر شرکت مجمع عمومی آن است که تصمیمات مهمی از جمله افزایش یا کاهش سرمایه، انتخاب مدیران و بازرسان شرکت، تصویب صورت های مالی و حساب سود و زیان، انتخاب روزنامه و … در آن اتخاذ می گردد. در صورتی که دستور جلسه مجمع عمومی سالیانه یکی از موارد انتخاب هیات مدیره و بازرسان، انتخاب روزنامه و یا تصویب حساب سود و زیان باشد، می توانید از نمونه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی سالیانه زیر استفاده کنید.

بسمه تعالی

نام شرکت ………………. شماره ثبت …………… سرمایه شرکت ثبت شده ……………….. صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه ( یا عادی بطور فوق العاده ) شرکت …………. سهامی خاص ثبت شده به شماره ……………….. در تاریخ ………………… ساعت ……………… با حضور کلیه/ اکثریت سهامداران در محل قانونی شرکت ( اگر جلسه در محل دیگری غیر از محل قانونی شرکت تشکیل شده آدرس آن محل نوشته شود) تشکیل گردید.
الف: در اجرای ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:
.1خانم /آقای ……… به سمت رئیس جلسه
.2خانم/آقای ……… به سمت ناظر جلسه
.3خانم/آقای …….. به سمت ناظر جلسه
.4خانم/آقای ……. به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.
ب: در خصوص دستور جلسه 1- انتخاب مدیران 2- انتخاب بازرسین 3- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار 4-تصویب ترازنامه حساب سود و زیان به شرح ذیل اتخاذ تصمیم شد.
.1اعضای هیات مدیره عبارتند از خانم/آقای …………… خانم /آقای …………….. خانم/آقای …………… برای مدت دو سال انتخاب و با امضاء ذیل صورتجلسه قبولی خود را اعلام می دارند.مجمع تصویب نمود در اجرای ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت می تواند رئیس هیات مدیره و مدیر عامل یک نفر باشد.
.2با رعایت ماده 147 لایحه اصلاحی قانون تجارت خانم /آقای …………….به سمت بازرس اصلی خانم / آقای …………….. به سمت بازرس علی البدل برای مدت یک سال مالی انتخاب شدند.
.3روزنامه کثیرالانتشار ………………. جهت نشر آگهی های شرکت انتخاب شد.
.4پس از قرائت گزارش بازرس قانونی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت منتهی به سال ……………… مورد تصویب قرار گرفت.
ج: به خانم/آقای …………………. احدی از سهامداران یا احدی از مدیران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.
امضاء هیات رییسه
رئیس جلسه  ……………….
ناظر جلسه ………………..
منشی جلسه ……………….
امضاء اعضای هیات مدیره:

………….. 1

………….. 2

…………. 3

………… 4
امضاء بازرسین
بازرس اصلی
بازرس علی البدل

شاید با مطالعه ی این مقاله فکر کنید ثبت صورتجلسه کار ساده ای است، اما اینطور نیست. در بیشتر مواقع نیاز است که صورتجلسات به شکل تلفیقی و ترکیبی تنظیم شوند که مستلزم رعایت قوانین خاصی است. هوبا اینجاست تا در تمامی مراحل ثبت شرکت و همچنین ثبت صورتجلسه شرکت شما را یاری کند.

دانلود اپلیکیشن راحت هوبا، پیگیری و مشاهده روند کار را هرچه راحت‌ تر می‌کند.

هوبا ثبت بازدید : 33 پنجشنبه 15 آبان 1399 نظرات (0)

ثبت شرکت سهامی خاص

 

 

در سال های اخیر ثبت شرکت سهامی خاص در ایران رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. ثبت شرکت سهامی خاص به منظور فعالیت های تجاری و بازرگانی انجام شده و بنابراین شرکت سهامی خاص، شرکتی بازرگانی محسوب می شود. ثبت شرکت سهامی خاص نیز مانند ثبت شرکت های دیگر دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است که در این مطلب قصد داریم در رابطه با آن صحبت کنیم.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص چیست؟ شرکت سهامی خاص یک شرکت تجاری یا بازرگانی است که سرمایه ی آن تماما متعلق به اعضا و موسسین شرکت است و هر یک از صاحبان سهام به میزان مبلغ اسمی سهام خود در قبال سود و زیان شرکت مسئولیت دارد. در شرکت های سهامی خاص حداقل تعداد سهامدار 3 نفر بوده و نیاز به تشکیل مجمع عمومی موسسین ندارند و همچنین پذیره نویسی در این شرکت ها انجام نمی شود.

از جمله قوانین و مقررات شرکت سهامی خاص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبل یا بعد از نام شرکت حتما باید از واژه ی “سهامی خاص” استفاده کرد.
  • حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
  • 35 درصد از سرمایه شرکت سهامی خاص باید در حساب بانکی به نام شرکت پرداخت گردد.
  • شرکت سهامی خاص نمی تواند اوراق قرضه منتشر کند.
  • شرکت سهامی خاص باید حداقل 2 بازرس داشته باشد.
  • در شرکت سهامی خاص هیات مدیره و بازرسین نباید با یکدیگر نسبت فامیلی داشته باشند.

آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید. مراحل ثبت شرکت سهامی را همراه با آموزش تصویری در ذیل مشاهده می نمایید.

  1. آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/Design/EstablishmentRequest/Index.aspx  را در مرورگر خود وارد نمایید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در فرم باز شده اطلاعات متقاضی ثبت شرکت سهامی خاص را وارد کرده و پس از تکمیل روی گزینه گام بعدی کلیک نمایید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در بخش بعد باید نام های درخواستی برای شرکت خود را ثبت کنید. در این مرحله باید پس از درج اطلاعات هر نام درخواستی گزینه ثبت نام درخواستی را انتخاب کنید تا به جدول پایین این فرم اضافه شود. پس از وارد کردن تمام نام های درخواستی روی گزینه گام بعدی کلیک نمایید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در این قسمت باید مدت و موضوع فعالیت را مشخص کنید. پس از تکمیل اطلاعات مدت فعالیت روی افزودن موضوع فعالیت کلیک کرده تا فرم مربوط به آن باز شود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در فرم باز شده اطلاعات زمینه های فعالیت را وارد نمایید. پس از درج اطلاعات هر فعالیت روی گزینه ثبت اطلاعات کلیک کنید تا در جدول بخش قبل منتقل شود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • پس از تکمیل این مرحله کد پیگیری 19 رقمی را در بالای صفحه مشاهده می کنید که در تمام مراحل دیگر نیز نمایش داده  خواهد شد.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • اگر قصد تغییر در اطلاعات موضوع فعالیت داشته باشید باید روی گزینه مشاهده کلیک کرده و تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. پس از آن دوباره گزینه ثبت اطلاعات را انتخاب کرده و در صورت تکمیل این مرحله وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در مرحله بعد باید اطلاعات مرکز اصلی شرکت را وارد کنید. پس از تکمیل گزینه گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در این بخش باید اطلاعات سرمایه شرکت را تکمیل کنید. پس از درج هر نوع سرمایه گزینه ثبت شرمایه را انتخاب کرده تا وارد جدول پایین شود. در این بخش نیز برای ویرایش اطلاعات می توانید روی مشاهده کلیک کنید. پس از تکمیل انواع سرمایه وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این مرحله باید اشخاص را وارد کنید. به این منظور روی گزینه افزودن شخص جدید کلیک کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در پنجره باز شده اطلاعات اشخاص دارای سمت در شرکت را وارد نمایید و پس از ثبت هر شخص گزینه ثبت اطلاعات را انتخاب کنید تا وارد جدول شود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این مرحله اطلاعات اشخاص را مشاهده می کنید که برای ویرایش می توانید مشاهده را انتخاب کرده و پس از ویرایش روی ذخیره اشخاص تغییر کرده کلیک کنید. سپس وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. بخش بعد مربوط به وارد کردن سرمایه اشخاص است. در این بخش اطلاعات سرمایه هر شخص را وارد نموده و سپس گزینه ثبت سهام/سرمایه شخص را انتخاب کرده تا در جدول پایین بنشیند. پس از آن گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. مرحله بعد تکمیل سمت اشخاص است که با ثبت هر سمت شخص باید گزینه ثبت سمت شخص را کلیک کنید تا در جدول پایین ثبت گردد. سپس گام بعدی را انخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این بخش باید اطلاعات نمایندگان قانونی شرکت را تکمیل کنید. پس از درج اطلاعات هر نماینده روی ثبت نمایندگی کلیک کرده و در آخر وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. مرحله بعد وارد کردن شعبه های شرکت است. پس از درج اطلاعات هر شعبه ثبت شعبه را انتخاب کنید و سپس گزینه گام بعدی را بفشارید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این قسمت باید اطلاعات سمت شعبه ها را وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات روی گزینه ثبت سمت شعبه کلیک کرده و گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این بخش باید اطلاعات روزنامه/سال مالی را تکمیل کنید. پس از درج اطلاعات هر روزنامه افزودن به لیست روزنامه های شرکت/موسسه را انتخاب کنید تا وارد جدول پایین شود. در جدول پایین جهت حذف هر روزنامه می توانید روی گزینه ضربدر کلیک کنید. پس از تکمیل روزنامه وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  1. در این مرحله باید متن صورتجلسه شرکت را بنویسید. پس از درج صورتجلسه وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • این مرحله باید متن اظهارنامه را وارد کنید. جهت استفاده از متن پیش فرض می توانید روی گزینه دریافت متن تقاضانامه/اظهارنامه کلیک کنید. پس از تکمیل متن اظهارنامه گام بعدی را کلیک کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • بخش بعد مربوط به اختیارنامه شعبه است که در صورتی که شعبه یک شرکت خارجی هستید باید این بخش را تکمیل کرده و سپس وارد گام بعدی شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در این مرحله باید متن اساسنامه را وارد کنید. برای استفاده از متن اساسنامه پیش فرض می توانید گزینه دریافت متن اساسنامه را انتخاب کنید. پس از درج اساسنامه گام بعدی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • بخش بعد مربوط به وارد کردن اطلاعات شرکتنامه است که می توانید با کلیک روی گزینه دریافت متن شرکتنامه از شرکتنامه های پیش فرض سایت استفاده کنید. پس از آن وارد گام بعدی می شوید.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص
  • در مرحله آخر مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص نمایش داده می شود که باید گزینه تایید مدارک مورد نیاز در سمت چپ را تیک زده و نسبت به تهیه ی این مدارک اقدام نمایید. سپس گزینه پذیرش نهایی را انتخاب کنید تا ثبت شرکت سهامی خاص شما نهایی شود. برای دریافت رسید نیز می توانید روی چاپ رسید پذیرش کلیک کنید. دقت داشته باشید که پس از انتخاب گزینه پذیرش نهایی، دیگر ویرایش اطلاعات امکانپذیر نخواهد بود.
آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید مدارک زیر را آماده نمایید:

  • کپی مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین شامل شناسنامه و کارت ملی
  • اظهارنامه شرکت سهامی خاص با امضای موسسین در 2 نسخه
  • اساسنامه شرکت سهامی خاص با امضای موسسین در 2 نسخه
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضای موسسین در 2 نسخه
  • اقرارنامه هیات مدیره مبنی بر عدم محرومیت از فعالیت های تجاری
  • اقرارنامه بازرسین مبنی بر نداشتن نسبت فامیلی نسبی یا سببی با مدیران شرکت
  • اطلاعات شرکت شامل سرمایه، لیست اعضا و سهامداران، درصد سهام، سمت ها، موضوع فعالیت، آدرس و کدپستی
  • اصل یا کپی وکالتنامه در صورت داشتن وکیل
  • فیش بانکی پرداخت 35 درصد از سرمایه شرکت به حساب شرکت سهامی خاص در بانک
  • فیش بانکی پرداخت 40 هزار ریال به عنوان هزینه

اگر از سهامدار خارجی اعم از حقیقی یا حقوقی برای ثبت شرکت سهامی خاص خود استفاده می کنید باید علاوه بر مدارک فوق، مدارک مربوط به آن شامل کپی پاسپورت و اصل و ترجمه وکالتنامه برای شخص حقیقی و گواهی ثبت شرکت و اصل و ترجمه وکالتنامه برای شخص حقوقی را نیز ارائه دهید.

همچنین در صورت استفاده از سهامدار حقوقی، کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی، نامه ی معرفی نماینده و کپی شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی نیز جزو مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص می باشد.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

اگر در مورد نحوه ثبت شرکت اطلاعات و تجربه کافی ندارید، بهتر است ثبت شرکت سهامی خاص خود را به ما بسپارید. هوبا با دارا بودن کارشناسان حرفه ای، در سریع ترین زمان ممکن و با قیمت مناسب، ثبت شرکت سهامی خاص شما را به انجام خواهد رساند. هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در هوبا را می توانید از بخش خدمات محاسبه کرده و در صورت تمایل به صورت آنلاین اقدام به سفارش ثبت شرکت سهامی خاص نمایید.

با هوبا، ارائه دهنده ی خدمات آنلاین ثبت شرکت ، مسیری صاف و شفاف بدون نیاز به اطلاعات ثبتی را بپیمایید.

هوبا ثبت بازدید : 30 شنبه 10 آبان 1399 نظرات (0)

ثبت شرکت هلدینگ

شرکت هلدینگ یکی از شرکت های پرطرفدار است و به همین دلیل نیز امروزه ثبت شرکت هلدینگ بسیار رواج پیدا کرده است، چرا که ثبت شرکت هلدینگ از نظر منافع و سوددهی جایگاه خوبی نسبت به سایر شرکت ها دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه ثبت شرکت هلدینگ را بررسی کنیم؛ اما اجازه دهید قبل از اینکه به چگونگی ثبت شرکت هلدینگ و مراحل و هزینه های آن بپردازیم، کمی بیشتر با شرکت های هلدینگ آشنا شویم.

شرکت هلدینگ شرکتی سهامی است که بیش از 50 درصد سهام شرکت های مختلف را خریداری کرده و چون دارای بیش ترین میزان سهم آن شرکت هاست می تواند برای آنها تصمیم گیری نموده و عملیات آن ها را کنترل کند، مثلا انتخاب هیات مدیره، اعضای آن و … . شرکت هلدینگ به نام های دیگری از جمله شرکت مادر، شرکت اصلی، شرکت مالک، شرکت کنترل کننده، شرکت دارنده و شرکت صاحب سهام نیز شناخته می شود. شرکت هلدینگ در مسائل حقوقی کاملا مستقل از شرکت هلدینگ است اما از نظر مالی وابسته به شرکت مادر می باشد.

ثبت شرکت هلدینگ

در شرکت هلدینگ فعالیت خاصی انجام نمی شود و این شرکت ها فقط مالک بخشی از سهام و دارایی های شرکت های زیر مجموعه هستند و بر فعالیت ها و عملیات آنها تمرکز دارند. شرکت های هلدینگ در 4 دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. شرکت هلدینگ که از یک شرکت بزرگ تشکیل شده است.
  2. شرکت هلدینگ محصولی، که همه ی شرکت های زیر مجموعه ی آن تولید محصول انجام می دهند.
  3. شرکت هلدینگ زنجیره تامین، که تمام شرکت های زیر مجموعه ی آن برای یک هدف مشترک فعالیت می کنند اما نوع فعالیت هر یک با دیگری متفاوت است.
  4. شرکت هلدینگ مختلط، که شرکت های زیر مجموعه ی آن فعالیت های مختلفی را انجام می دهند.

اکنون که با شرکت هلدینگ آشنا شدیم، به توضیح شرایط، نحوه، مراحل و هزینه ثبت شرکت هلدینگ خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت شرکت هلدینگ

برای ثبت شرکت هلدینگ رعایت شرایط و ضوابط خاصی مورد نیاز است. یکی از مهم ترین شرایط ثبت شرکت هلدینگ داشتن حداقل سرمایه برای ثبت این شرکت می باشد که از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شده است. شرایط حداقل سرمایه برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی خاص 50 میلیارد ریال و برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی عام 100 میلیارد ریال می باشد.

شرط مهم دیگر برای ثبت شرکت هلدینگ این است که در صورت استفاده از پیشوند “هلدینگ” قبل از نام شرکت، باید مجوز مربوطه را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نمایید ولی در صورتی که از این پیشوند استفاده نکنید، نیازی به اخذ این مجوز نیست.

نحوه ثبت شرکت هلدینگ

همان طور که گفتیم برای ثبت شرکت هلدینگ در صورت استفاده از پیشوند “هلدینگ” باید مجوز دریافت نمایید. به این منظور ابتدا باید به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار به آدرس www.seo.ir مراجعه نموده و دو فرم “تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر” و “پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی” را تکمیل کنید. سپس فرم ها را از طریق همین سامانه برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنید.

در صورت تایید و موافقت اصولی با درخواست شما توسط این سازمان باید مدارک اعلام شده را آماده و ارسال نمایید. در صورت تایید مدارک، سازمان بورس و اوراق بهادار نامه ای با موضوع اجازه ثبت شرکت هلدینگ برای اداره ثبت شرکت ها صادر کرده که باید این نامه را به همراه دیگر مدارک ثبت شرکت هلدینگ و در مهلت تعیین شده به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهید. در صورت تایید مدارک توسط اداره ثبت شرکت ها نیز مجوز فعالیت شرکت توسط این اداره صادر می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به شرح زیر می باشد:

  • مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای نماینده، اعضای هیات مدیره و بازرسین
  • نامه نمایندگی از شعبه مادر
  • آگهی تاسیس شرکت مادر

مراحل ثبت شرکت هلدینگ

در بخش قبل با نحوه ثبت شرکت هلدینگ و مراحل آن آشنا شدیم. در این بخش نیز خلاصه ای از این مراحل را مطالعه می کنید:

  1. مراجعه به سامانه www.seo.ir
  2. تکمیل فرم “تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر”
  3. تکمیل فرم “پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی”
  4. ارسال فرم ها برای بخش مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار
  5. بررسی فرم ها توسط مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار
  6. دریافت موافقت اصولی با ثبت شرکت هلدینگ
  7. تکمیل و ارسال مدارک اعلام شده در مهلت مقرر
  8. بررسی مدارک و صدور نامه مجوز ثبت شرکت هلدینگ
  9. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و ارائه ی نامه و مدارک در مهلت مقرر
  10. صدور مجوز فعالیت شرکت در صورت تایید مدارک

هزینه ثبت شرکت هلدینگ

برای بررسی هزینه ثبت شرکت هلدینگ می توانید از سامانه هوشمند هوبا استفاده نموده و قیمت دقیق آن را در سریع ترین زمان ممکن برآورد نمایید. به این منظور به بخش خدمات سایت هوبا مراجعه نموده و با انتخاب گزینه های مورد نظر، هزینه نهایی ثبت شرکت هلدینگ در هوبا را مشاهده کنید.

هوبا

استعلام آنلاین قیمت قطعی و نهایی پیش از سفارش کار

هوبا ثبت بازدید : 27 پنجشنبه 08 آبان 1399 نظرات (0)

چاپ آگهی در روزنامه رسمی

 

 

اگر دیگر مقالات سایت هوبا را خوانده اید، باید متوجه شده باشید که چاپ آگهی در روزنامه رسمی کشور یکی از مراحل و در واقع آخرین مرحله ی ثبت شرکت می باشد. شرکت ها و موسسات غیر تجاری پس از ثبت حداکثر تا یک ماه فرصت دارند که خلاصه ای از اطلاعات ثبت شرکت خود را در روزنامه رسمی آگهی کرده و به اطلاع عموم برسانند.

 

روزنامه رسمی شرکتی سهامی است وابسته به قوه قضاییه و وزارت دادگستری که وظیفه ی چاپ و انتشار آگهی های قانونی  و قضایی کشور را بر عهده دارد. از جمله مواردی که در روزنامه رسمی انتشار می یابد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی
  • ثبت شرکت و موسسه غیر تجاری
  • تغییرات و تصمیمات شرکت ها و موسسات غیر تجاری
  • ثبت نام، برند و علامت تجاری
  • ثبت طرح های صنعتی و اختراعات و تمدید آن ها
چاپ آگهی در روزنامه رسمی

اما سوال این است که هدف از ثبت آگهی در روزنامه رسمی کشور چیست؟ همان طور که گفته شد مهم ترین هدف از درج آگهی در روزنامه رسمی کشور، اطلاع رسانی ثبت شرکت و موارد مربوط به آن مانند نام و برند شرکت، زمینه فعالیت، قوانین و مقررات شرکت و … به عموم مردم است. همچنین چاپ آگهی در روزنامه رسمی اهداف دیگری شامل موارد زیر را نیز دنبال می کند:

  • اطلاع رسانی آغاز فعالیت تجاری شرکت
  • اولین تبلیغ جهت آشنایی افراد با شرکت
  • عدم استفاده دیگران از برند و علامت تجاری
  • چاپ اطلاعیه های مهم شرکت

نحوه چاپ آگهی در روزنامه رسمی

در صورتی که مراحل قانونی ثبت شرکت را در اداره ثبت شرکت ها به انجام رسانده باشید، اطلاعات ثبت شرکت شما جهت آگهی شدن در روزنامه رسمی از اداره ثبت شرکت ها به سازمان روزنامه رسمی انتقال داده می شود و شما فقط موظف به پرداخت هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی هستید. پرداخت هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی به صورت آنلاین انجام شده و از طریق سامانه http://rrk.ir امکانپذیر می باشد.

به منظور چاپ آگهی در روزنامه رسمی ابتدا باید در سایت ثبت نام کرده و پس از ثبت شماره موبایل، آدرس و کد پستی وارد بخش “صفحه شخصی من” شوید. در این بخش روی “پرداخت هزینه آگهی” کلیک کنید و در صفحه باز شده شماره مکانیزه که کد 18 رقمی دریافتی از اداره ثبت است و در بالای نامه ثبت وجود دارد را وارد کنید تا آگهی شرکت شما را نشان دهد. سپس با انتخاب گزینه “پرداخت آنلاین” و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی را پرداخت نمایید. در آخر نیز سامانه یک رسید شامل کد رهگیری را نمایش می دهد که باید آن را برای پیگیری چاپ آگهی در روزنامه رسمی نگهداری نمایید. پس از 5 روز کاری نیز آگهی شما در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد.

آگهی منتشر شده در روزنامه رسمی را می توانید از طریق همین سامانه با مراجعه به بخش “صفحه شخصی من” یا بخش “آگهی های قانونی” که به صورت الکترونیکی بوده و معادل نسخه کاغذی برابر با اصل می باشد، دریافت نمایید. دریافت نسخه کاغذی آگهی نیز از طریق مراجعه حضوری و یا درخواست ارسال پستی به متقاضی انجام می گیرد.

خلاصه مراحل چاپ آگهی در روزنامه رسمی به صورت زیر می باشد:

  1. ثبت نام در سامانه http://rrk.ir
  2. ثبت شماره موبایل، آدرس و کد پستی
  3. ورود به بخش “پرداخت هزینه آگهی” از قسمت “صفحه شخصی من”
  4. وارد کردن شماره مکانیزه دریافتی از اداره ثبت جهت نمایش آگهی
  5. پرداخت آنلاین مبلغ آگهی
  6. دریافت رسید و کد رهگیری
  7. چاپ آگهی در روزنامه رسمی پس از 5 روز کاری

در هنگام درج آگهی در روزنامه رسمی باید توجه و دقت زیادی داشته باشید، چرا که این آگهی فقط یک بار اجازه ی چاپ شدن داشته و امکان ویرایش نیز ندارد. به همین دلیل نیز توصیه می کنیم اگر تجربه ای در رابطه با ثبت شرکت ندارید این کار را به هوبا بسپارید تا بهترین نتیجه را در کم ترین زمان ممکن دریافت کنید.

هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی

هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی به صورت علی الحساب محاسبه شده و بستگی به میزان نوشته های آگهی و اندازه کادر آن در روزنامه دارد. بنابراین هر چه محتوای آگهی که شامل موضوع فعالیت و اعضای شرکت است، طولانی تر باشد، کادر بزرگ تری از روزنامه را در برگرفته و هزینه آگهی نیز بالاتر خواهد بود. مثلا به ازای یک خط موضوع فعالیت هزینه آگهی حدودا 150 هزار تومان است. در صورتی که موضوع فعالیت شرکت طولانی تر و تعداد اعضای شرکت نیز بیشتر باشد، به همان نسبت نیز هزینه آگهی بیشتر می شود.

پیگیری چاپ آگهی در روزنامه رسمی

پیگیری چاپ آگهی در روزنامه رسمی از طریق همان سامانه که ثبت نام انجام شده به آدرس http://rrk.ir صورت می گیرد. با مراجعه به بخش “صفحه شخصی من” در قسمت “آگهی های ارسال شده / پیگیری آگهی” می توانید از وضعیت آگهی و اطلاعات آن مانند شماره روزنامه و شماره صفحه مطلع شوید. وضعیت آگهی ممکن است به یکی از حالت های زیر باشد:

دریافت شده از ثبت : متقاضی هنوز هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی را پرداخت نکرده و یا پرداخت ناموفق بوده است.

آماده ارسال به چاپ : پرداخت هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی با موفقیت انجام شده و آگهی جهت چاپ ارسال شده است.

در حال انتشار امضاء نشده : آگهی در روزنامه رسمی در حال چاپ است اما هنوز امضاء نشده است.

انتشار یافته امضاء نشده : آگهی در روزنامه رسمی چاپ شده ولی هنوز امضاء نشده است.

انتشار یافته امضاء شده : آگهی در روزنامه رسمی چاپ شده و نسخه ی امضاء شده ی آن قابل دانلود است.

خدمات آنلاین ثبتی و مزایای آن در هوبا

پرونده‌ ها در دسـترس، پیشرفت کار در دیـدرس

هوبا ثبت بازدید : 28 چهارشنبه 07 آبان 1399 نظرات (0)

اساسنامه شرکت

 

برای ثبت شرکت نیاز به مدارک و اسناد مختلفی است که یکی از این اسناد مهم، اساسنامه شرکت می باشد و در واقع حکم شناسنامه را دارد. تنظیم اساسنامه شرکت یکی از ضروریات شرکت است که تمام شرایط و قوانین مهم مربوط به شرکت از جمله روابط شرکا با یکدیگر، تکلیف سود و زیان شرکت، حدود اختیارات مجمع عمومی و هیات مدیره و تداوم و انحلال شرکت در آن قید می شود. البته لازم به ذکر است که تنظیم اساسنامه شرکت فقط برای شرکت های سهامی (خاص و عام) ضرورت دارد و در واقع می توان گفت مهم ترین رکن شرکت سهامی اساسنامه است.

همانطور که گفته شد در اساسنامه شرکت مواردی مانند سرمایه و خط مشی شرکت، هدف و نحوه ی فعالیت شرکت، وظایف هر کدام از اعضا، مجمع عمومی، هیات مدیره و بازرسان شرکت، تعداد مدیران و نحوه انتخاب و مدت ماموریت آنها، نحوه انتخاب جانشین در صورت فوت، استعفا یا محجور و معزول شدن مدیران، نحوه تداوم و انحلال شرکت و … مشخص می گردد. اساسنامه شرکت به منظور جلوگیری از هر گونه اختلاف بین شرکا تنظیم شده و در آن تمام موارد مربوط به شرکت تعیین می گردد.

اساسنامه شرکت

با توجه به ماده 8 قانون اصلاحی، اساسنامه شرکت باید دربرگیرنده ی موارد زیر باشد:

  1. نام شرکت
  2. موضوع فعالیت شرکت
  3. مدت فعالیت شرکت
  4. مرکز اصلی شرکت و شعب آن در صورت وجود
  5. مبلغ سرمایه ی شرکت و تعیین وجوه نقدی و غیر نقدی آن
  6. اطلاعات سهام شامل سهام بی نام، با نام، ممتاز و تعداد، مبلغ اسمی، خصوصیات و امتیاز آنها
  7. تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه ی مطالبه بقیه اسمی هر سهم و مدت مطالبه آن نهایتا تا 5 سال
  8. نحوه ی انتقال سهام با نام
  9. نحوه ی تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و برعکس
  10. شرایط و ترتیب اوراق قرضه در صورت پیش بینی صدور آن
  11. شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه شرکت
  12. مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی
  13. قوانین مربوط به حد نصاب لازم برای تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره آنها
  14. تعداد مدیران و نحوه انتخاب، مدت ماموریت و نحوه انتخاب جانشین در صورت فوت، استعفا یا محجور و معزول شدن آنها
  15. تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران
  16. تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بپردازند
  17. تعیین تعداد بازرسان و نحوه ی انتخاب و مدت مامورت آن ها
  18. تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و مجموع عمومی سالانه
  19. نحوه ی انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه ی امور آن
  20. نحوه ی تغییر اساسنامه شرکت

اگر در هر مرحله از تنظیم اساسنامه شرکت دچار مشکل شدید و یا سوالی داشتید کارشناسان با تجربه هوبا در خدمت شما هستند تا سوالات و مشکلات شما را رفع نموده و به یاری شما بشتابند.

در ادامه ی این مقاله نمونه هایی از اساسنامه شرکت های مختلف را مشاهده می کنید.

اساسنامه موسسه غیر تجاری

نمونه اساسنامه موسسه غیر تجاری به صورت زیر می باشد:

ماده 1 : نام موسسه: ………………. 

ماده 2 : موضوع موسسه: ………………………

ماده 3 :  مرکز اصلي موسسه: ……………….   به کدپستی: ………………. 

ماده 4 : سرمايه موسسه ………………………………………. ريال سرمايه نقدي و صفر ريال سرمايه غيرنقدي

ماده 5 : مدت موسسه : از تاريخ ثبت به مدت نامحدود

ماده 6 : تابعيت موسسه : تابعيت ايراني است.

ماده 7 : هيچيك از شركاء حق انتقال سهم الشركه خود را بغير ندارند مگر با رضايت و موافقت دارندگان سه چهارم سرمايه موسسه كه داراي اكثريت عددي نيز باشند و انتقال سهم الشركه بعمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمي

ماده 8: مجمع عمومي عادي موسسه در ظرف مدت چهار ماه هر سال پس از انقضاي سال مالي موسسه تشكيل ولي ممكن است بنا به دعوت هر يك از اعضاء هيئت مديره يا شركاء بطور فوق العاده تشكيل گردد.

ماده 9: دعوت هر يك از جلسات مجامع عمومي توسط هر يك از اعضاي هيئت مديره، مديرعامل يا شركاء بوسيله دعوت نامه كتبي يا درج آگهي در يكي از جرايد كثير الانتشار بعمل خواهد آمد. فاصله دعوت تا تشكيل مجمع حداقل 10 روز و حداكثر 40 روز خواهد بود.

ماده 10: در صورتي كه كليه شركاء در هريك از جلسات مجامع عمومي حضور يابند رعايت ماده 9 اساسنامه ضرورت نخواهد داشت.

ماده 11: وظايف مجمع عمومي عادي بشرح زير مي باشد :

الف- استماع گزارش هيئت مديره در امور مالي و ترازنامه ساليانه موسسه و تصويب آن

ب- تصويب پيشنهاد سود قابل تقسيم از طرف هيئت مديره

ج- تعيين خط مشي آينده موسسه و تصويب آن

د- انتخاب هيئت مديره و در صورت لزوم بازرس

ماده 12: وظايف مجمع عمومي فوق العاده :

الف- تغيير اساسنامه يا الحاق يا حذف يك يا چند مواد اساسنامه

ب- افزايش يا تقليل سرمايه موسسه

ج- ورود شريك يا شركاء جديد موسسه

ماده13: تصميمات شركاء در مجمع عمومي فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمايه كه كه اكثريت عددي دارند و در مجمع عمومي عادي طبق دستور ماده 106 قانون تجارت معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 14: هيئت مديره موسسه مركب از ………………………… نفر خواهد بود كه توسط مجمع عمومي عادي يا عادي بطور فوق العاده از بين شركاء و يا خارج انتخاب مي شوند.

ماده 15: هيئت مديره از بين خود يك نفر را به سمت رئيس هيئت مديره و يك نفر را به سمت مدير عامل و همچنين مي تواند براي اعضاء خود سمت هاي ديگري تعيين نمايد.

ماده 16:مدير عامل نماينده قانوني و تام الاختيار موسسه بوده و مي تواند در كليه امور مداخله نمايد مخصوصاً در موارد زير :

امور اداري موسسه از هر قبيل، انجام تشريفات قانوني، حفظ و تنظيم فهرست دارائي موسسه و تنظيم بودجه و تعيين و پرداخت حقوق و انجام هزينه ها رسيدگي به محاسبات، پيشنهاد سود قابل تقسيم ساليانه، تهيه آيين نامه هاي داخلي، اجراي تصميمات مجامع عمومي، اداري ديون و وصول مطالبات تاسيس شعب، واگذاري و قبول نمايندگي، انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصين و كارمندان و كارگران، عقد هر گونه پيمان با شركتها و بانكها و ادارات و اشخاص خريد و فروش و اجاره اموال منقول و غيرمنقول و ماشين آلات و بطور كلي وسائل مورد نياز و همچنين معاملات بنام و حساب موسسه مشاركت با ساير موسسات و شخصيت هاي حقيقي و حقوقي، استقراض يا رهن يا بدون رهن و تحصيا اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانكها و اشخاص و موسسات و بازكردن حساب جاري و ثابت در بانكها، دريافت وجه از حسابهاي موسسه چه مدعي باشد و چه مدعي عليه، در تمام مراحل با تمام اختيارات از رجوع به دادگاههاي صالحه و ابتدائي و استيناف و ديوان كشور، انتخاب وكيل و وكيل در تكويل، دادن اختيارات لازمه به نامبرده و عزل آن، قطع و فصل دعاوي با صلح و سازش: اختيارات فوق جنبه محدوديت نداشته و هر تصميمي را كه هيئت مديره جهت پيشرفت موسسه اتخاذ نمايد معتبر مي باشد.

ماده 17: جلسات هيئت مديره با حضور اكثريت اعضاء رسميت مي يابد و تصميمات هيئت مديره با اكثريت آراء معتبر است.

ماده 18: دارندگان حق امضاء در موسسه، دارندگان حق امضاء اوراق و اسناد بهادار از قبيل چك، سفته، برات، اسناد تعهد آور و قراردادها را هيئت مديره تعيين مي كند.

ماده 19: هريك از اعضاء هيئت مديره مي تواند تمام يا قسمتي از اختيارات و همچنين حق امضاء خود در بهر يك از شركاء براي هر مدت كه صلاح بداند تفويض نمايد و همچنين هيئت مديره مي تواند تمامي يا قسمتي از اختيارات خود را به مدير عامل تفويض نمايد.

ماده 20: سال مالي موسسه از اول فروردين ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همانسال خاتمه مي يابد به استثناي سال اول كه ابتداي آن از تاريخ تاسيس موسسه است.

ماده 21: تقسيم سود- از درآمد موسسه در پايان هر سال مالي هزينه اداري، حقوق كاركنان و مديران، استهلاك، ماليات، ساير عوارض دولتي كسر و پس از وضع صدي ده بابت ذخيره قانوني بقيه كه سود ويژه است به نسبت سهم الشركه بين شركاء تقسيم خواهد شد.

ماده 22: فوت يا محجوريت هر يك از شركاء باعث انحلال موسسه نخواهد شد و وراث شريك متوفي و يا ولي محجور مي توانند به مشاركت خود ادامه دهند. درغير اين صورت بايستي سهم الشركه خود را پس از انجام تشريفات قانوني دريافت و يا به شريك ديگري منتقل و از موسسه خارج شوند.

ماده 23: انحلال، موسسه مطابق ماده 114 قانون تجارت منحل خواهد شد و در صورتي كه مجمع شركاء راي بانحلال موسسه دهد يك نفر از بين شركاء و يا خارج موسسه به سمت مدير تصفيه تعيين خواهد شد وظايف مدير تصفيه طبق قانون تجارت مي باشد.

ماده 24: اختلافات حاصله بين شركاء موسسه از طريق حكميت و داوري حل و فصل خواهد شد.

ماده 25: در ساير موضوعاتي كه در اين اساسنامه قيد نشده است مطابق مقررات قانون تجارت ايران و ساير قوانين موضوعه عمل و رفتار خواهد شد.

ماده 26: اين اساسنامه در 26 ماده تنظيم و  در جلسه مورخ ………………………………… به امضاء كليه موسسين رسيد و تمام صفحات امضاء شد.

امضاء موسسین

اساسنامه شرکت مسئولیت محدود

در زیر نمونه اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود آورده شده است:

ماده 1. نام و نوع شركت:

شركت ………………………………………………… (با مسئوليت محدود) .

ماده 2. موضوع شرکت:

ماده 3. مركز اصلي شركت:

 کد پستی:

 تبصره: هيئت مديره مي تواند مركز شركت را به هر كجا كه صلاح و مصلحت بداند منتقل و يا شعبی را تأسيس نمايد.

ماده 4. سرمايه شركت ………………… ریال نقدی و مبلغ 0 ریال غير نقدي.

ماده 5. مدت شركت: از تاريخ ثبت بمدت نامحدود / نامحدود از تاریخ ……………… لغایت تاریخ …………………

ماده 6. تابعيت شركت: تابعيت شركت   ایرانی    است. 

ماده 7. دعوت براي تشكيل مجامع عمومي توسط هر يك از اعضاء هيئت مديره يا مديرعامل و يا احدي از شركاء به وسيله دعوتنامه كتبي از طريق پست سفارشي و يا درج آگهي در يكي از جرايد كثيرالانتشار بعمل خواهد آمد، فاصله بين دعوت تا تشكيل مجمع حداقل ده روز و حداكثر 40 روز خواهد بود.

 تبصره: در صورتي كه كليه شركاء در هر يك از جلسات مجامع عمومي حضور يابند  رعايت ماده 7 اساسنامه ضرورت نخواهد داشت.

ماده 8. وظايف مجمع عمومي عادي يا عادي بطور فوق العاده:

 الف: استماع گزارش هيئت مديره در امور مالي و تصويب تراز و حساب سود و زيان شركت.

 ب: تصويب پيشنهاد سود قابل تقسيم و از طرف هيئت مديره.

 ج: تعيين خط مشي آينده شركت و تصويب آن.

 د: انتخاب هيئت مديره و در صورت لزوم بازرس.

ماده 9. وظايف مجمع عمومي فوق العاده:

 الف: تغيير اساسنامه يا الحاق يا حذف يك يا چند موارد اساسنامه.

 ب: تنظيم اساسنامه جديد يا تبديل نوع شركت.

 ج: افزايش يا تقليل سرمايه شركت.

 د: تصويب ورود شريك يا شركاء جديد به شركت.

ماده 10. تصميمات شركاء در مجمع عمومي فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمايه كه اكثريت عددي دارند و در مجمع عمومي عادي طبق دستور ماده 106 قانون تجارت معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 11. هيئت مديره شركت مركب از2الی3 نفر  خواهد بود كه در مجمع عمومي عادي يا عادي بطور فوق العاده از بين شركاء و يا از خارج انتخاب مي شوند.

ماده 12. هيئت مديره از بين خود و يا خارج از شركاء يك نفر را به سمت رئيس هيئت مديره و يك نفر را به سمت مديرعامل انتخاب و همچنين مي تواند براي اعضاء خود سمت هاي ديگري تعيين نمايد. ضمناً مديرعامل مي تواند با حفظ سمت به عنوان رئيس هيئت مديره نيز انتخاب گردد.

ماده 13. جلسات هيئت مديره با حضور اكثريت اعضاء رسميت مي يابد و تصميمات هيئت مديره با اكثريت آراء معتبر است.

ماده 14. دارندگان حق امضا در شرکت:

دارندگان حق امضا اوراق و اسناد بهدار از قبیل چک، سفته، بروات و اسناد تعهد آور و قرارداد ها را هیات مدیره تعین می کند.

ماده 15. اختيارات نماينده قانوني شركت :

 رییس هیات مدیره / مدیرعامل نماينده قانوني و تام الاختيار شركت بوده و مي تواند در كليه امور مداخله و اقدام نمايد مخصوصا در موارد زير:

امور اداري از هر قبيل، انجام تشريفات قانوني، حفظ و تنظيم فهرست دارايي شركت و تعيين بودجه و تعيين پرداخت حقوق و انجام و هزينه ها رسيدگي به محاسبات، پيشنهاد سود قابل تقسيم ساليانه، تعيين آيين نامه هاي داخلي، اجراي تصميمات مجامع عمومي، اداء ديون و وصول مطالبات، تاسيس شعب، واگذاري و قبول نمايندگي، انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصين و كارمندان و كارگران،عقد هر گونه پيمان با شركت ها و بانكهاو اشخاص خريد و فروش و اجاره امول منقول و غير منقول و ماشين آلات و به طور كلي وسايل مورد نياز و همچنين معاملات بنام و حساب شركت، مشاركت با ساير شركت ها و شخصيتها حقيقي و حقوقي استقراض با رهن يا بدون رهن و تحصيل اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانك ها و اشخاص و شركت ها و بازكردن حساب جاري و ثابت در بانك ها، دريافت وجه از حساب هاي شركت ، صدور ظهرنويسي و پرداخت بروات و اسناد و سفته ها، هزينه ها، مرافعات، چه شركت مدعي باشد و چه عليه، در تمام مراحل باتمام اختيارات از رجوع به دادگاههاي صالحه ابتدايي و استيناف و ديوان عالي كشور، انتخاب وكيل و وكيل در توكيل، دادن اختيارات لازمه بنامبرده و عزل آن، قطع و فصل دعاوي با صلح و سازش، اختيارات فوق جنبه محدوديت نداشته و هر تصميمي راكه مديرعامل جهت پيشرفت شركت اتخاد نمايد معتبر است.

ماده 16. سال مالي شركت :

 از 1/1 هر سال شروع و در بیست و نهم اسفند ماه همان سال خاتمه مي يابد به استثناي سال اول كه ابتداي آن از تاريخ تأسيس شركت است.

ماده 17. مجمع عمومي عادي شركت در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضاي مالي شركت تشكيل ولي ممكن است بنا به دعوت هر يك اعضاء هيئت مديره يا شركاء مجمع عمومي بطور فوق العاده تشكيل گردد.

ماده 18. هيچ يك از شركاء حق انتقال سهم الشركه خود را به غير ندارند مگر با رضايت و موافقت دارندگان سه چهارم سرمايه شركت كه داراي اكثريت عددي نيز باشند و انتقال سهم الشركه بعمل خواهد آمد مگر به موجب سند رسمي.

ماده 19. هر يك از اعضاء هيئت مديره مي تواند تمام يا قسمتي از اختيارات و همچنين حق امضاء خود را به هر يك از شركاء براي هر مدت كه صلاح بداند تفويض نمايد و همچنين هيئت مديره مي تواند تمامي يا قسمتي از اختيارات خود را به مديرعامل تفويض نمايد.

ماده 20. تقسيم سود : از درآمد شركت در پايان هر سال مالي هزينه هاي اداري، حقوق كاركنان و مديران، استهلاكات، ماليات و ساير عوارض دولتي كسر و پس از وضع صدي ده بابت ذخيره قانوني بقيه كه سود ويژه است به نسبت سهم الشركه بين شركاء تقسيم خواهد شد.

ماده 21. فوت يا محجوريت هر يك از شركا باعث انحلال شركت نخواهد شد و يا ولي محجور مي تواند به شركت خود ادامه دهند. در غير اين صورت بايستي سهم الشركه خود را پس از انجام تشريفات قانوني دريافت و يا به شريك ديگري منتقل و از شركت خارج شوند.

ماده 22. انحلال شركت مطابق ماده 114 قانون تجارت خواهد بود.

ماده 23. در صورتي كه مجمع عمومي فوق العاده شركا، راي به انحلال شركت دهد يك نفر از بين شركا و يا خارج از شركت به سمت مدير تصفيه تعيين خواهد شد، وظايف مدير تصفيه طبق قانون تجارت مي باشد.

ماده 24. اختلافات حاصله بين شركا شركت از طريق حكميت و داوري حل و فصل خواهد شد.

ماده 25. در ساير موضوعاتي كه در اين اساسنامه قيد نشده است مطابق قانون تجارت ايران و ساير قوانين موضوعه عمل و رفتار خواهد شد.

ماده 26. اين اساسنامه در 26 ماده و 2 تبصره تنظيم و در جلسه مورخ ………………… به تصويب مجمع عمومي موسسين رسيد و ذيل تمام صفحات آن امضاء شد.

امضاء موسسین

اساسنامه شرکت تعاونی تولیدی

در این بخش نمونه اساسنامه شرکت تعاونی تولیدی را مشاهده می نمایید.

فصل اول :

ماده 1- نام: شرکت تعاونی ……………………………………….. و نوع آن تولیدی و توزیعی است که در این اساسنامه به اختصار «تعاونی» نامیده می‌شود.

ماده 2- اهداف تعاونی :

  1. ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی
  2. تأمین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعی.
  3. انجام فعالیتهای تولیدی و توزیعی

ماده 3- موضوع و حدود فعالیت تعاونی عبارتست از تهیه و اجرای طرح و تأمین و اداره واحدهای مربوطه در زمینه‌های زیر:

1-

2-

3-

4-

5-

تبصره 1: در صورتیکه برای انجام هر یک از فعالیتهای موضوع تعاونی نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح قانونی باشد تعاونی مکلف به اخذ آن است.

تبصره 2: شرکت می‌تواند برای اجرای طرح مصوب و موارد مندرج در بالا، با رعایت مقررات و اساسنامه و قراردادهای منعقده، از سرمایه و ذخائر موجود، اعتبارات و سرمایه‌گذاریهای بخشهای دولتی، عمومی، تعاونی، بانکها و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر، هدایای نقدی و جنسی افراد و مؤسسات استفاده نموده و اقدام به اخذ اعتبارات و تسهیلات بانکی از طریق عقود اسلامی نماید.

تبصره 3: در صورتیکه از طریق ارگان دولتی و یا عمومی ذیربط، ضوابط و مقرراتی در زمینه نوع و نحوه کار و اشتغال، وسائل، تجهیزات، تأسیسات و اماکن مورد نیاز فعالیت قانونی شرکت و سایر موارد مربوط وضع شده باشد شرکت مکلف به رعایت آنهاست.

تبصره 4: شرکت می‌تواند مصالح، وسائل، تجهیزات، ماشین‌آلات، تأسیسات، انبار، کارگاه و دیگر نیازمندیهای خود را به طریق مقتضی و مقرون به صرفه منجمله واردات آنها از خارج از کشور تأمین نموده و در جهت تحقق اهداف شرکت در مؤسسات تولیدی، تعاونی و دیگر نهادهای اقتصادی سرمایه‌گذاری کند و یا اقدام به خرید سهام کارخانجات و مؤسسات دولتی و غیردولتی نماید.

تبصره 5: شرکت می‌تواند با توجه به نوع فعالیت در صورت وجود تولیدات، با رعایت مقررات اقدام به صدور آنها به خارج از کشور نماید و یا نیازمندیهای خود را از خارج تأمین نماید. همچنین با برگزاری نمایشگاه و یا شرکت در نمایشگاههای داخلی و بین‌المللی، ایجاد دفاتر نمایندگی و شعب در داخل و خارج کشور تولیدات خود را عرضه نماید.

تبصره 6: شرکت مکلف است در جهت ارتقاء دانش و مهارت‌های فنی و شغلی اعضای خود با دستگاه‌ها و مؤسسات ذیربط همکاری نموده و موجبات شرکت هیأت مدیره، مدیرعامل، بازرسان و دیگر اعضا را در دوره‌های آموزشی و تخصصی مربوط فراهم نماید.

تبصره 7: در صورتیکه یکی از هدفهای شرکت، تأمین نیازمندیهای اعتباری اعضا باشد می‌تواند پرداخت وام به اعضا را بنحویکه در آئین‌نامه مصوب مجمع عمومی شرکت تعیین می‌گردد، مشروط به خرید تعداد سهام معینی متناسب با میزان وام پرداختی نماید.

ماده 4- حوزه عملیات تعاونی …………………………………………………. است.

(نام روستا، شهر، شهرستان یا  استان نوشته شود)

ماده 5- مدت تعاونی از تاریخ ثبت به مدت ……………………….. است.

ماده 6- مرکز اصلی عملیات تعاونی ……………………………….. و نشانی دفتر مرکزی آن ………………………………….. است.

هیأت مدیره می‌تواند اقدام به تغییر دفتر مرکزی، ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی در سایر نقاط داخل و خارج از کشور نموده و یا در صورت لزوم در مورد تغییر آن اقدام کند، در این صورت می‌بایست موضوع را به مرجع ثبت تعاونی اعلام تا نسبت به ثبت آگهی آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی اقدام گردد یک نسخه از آگهی مزبور توسط هیأت مدیره باید حسب مورد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل مرکز اصلی تعاونی ارسال گردد.

اعضا (دستگاه‌های موضوع ماده 17 قانون)……..  

ماده 7- سرمایه اولیه تعاونی مبلغ …………………………. ریال است که به ……………. سهم ………………………… ریالی، منقسم گردیده است، مبلغ ……………………… ریال آن نقداً توسط اعضا پرداخت و مبلغ ………………………… ریال آن توسط …………………………………… (دستگاه‌های موضوع ماده 17 قانون بخش تعاونی در صورتی که شرکت تعاونی باشند، باید نام آن نوشته شود) تأمین و معادل …………………………….. ریال نیز بصورت آورده غیر نقدی توسط
                                                    تقویم و به تعاونی تسلیم و مابقی در تعهد اعضا میباشد.

ماده 8- هر یک از اعضای تعاونی باید حداقل معادل یک سوم مبلغ اسمی سهامی را که خریداری نموده‌اند در موقع تأسیس تعاونی پرداخت کند.

تبصره:  اعضا مکلفند ظرف مدتی که مجمع عمومی عادی تعیین می‌کند و از دو سال تجاوز نخواهد کرد مبلغ پرداخت نشده سهام خود را تأدیه نمایند.      

ماده 9- تعداد سهام اعضا برابر است مگر اینکه مجمع عمومی عادی تصویب نماید که بعضی از اعضا سهم بیشتری خریداری نمایند، در هر حال حداکثر سهم خریداری هر عضو از 30 درصد کل سهام نباید تجاوز کند.

ماده 10- سهام تعاونی با نام و غیرقابل تقسیم است و انتقال آن به اعضا یا متقاضیان عضویت واجد شرایط جدید با موافقت هیأت مدیره و با رعایت سقف موضوع ماده 9 مجاز می باشد.

ماده 11- تعاونی ظرف مدت یکسال از تاریخ ثبت یا افزایش سرمایه، حسب مورد به هر یک از سهامداران به میزان سهامی که خریداری کرده اند ورقه سهم صادر و تحویل خواهد نمود.

تبصره 1:  ورقه سهم باید متحدالشکل، چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و نام تعاونی و شماره ثبت آن و مبلغ اسمی هر سهم و تعداد سهامی که هر ورق نماینده آن است در آن درج و به امضای مدیرعامل و یک نفر از اعضای هیأت مدیره که دارای امضای مجاز است برسد، مادام که اوراق سهام صادر نشده تعاونی باید به سهامداران گواهینامه موقت سهم که معرف تعداد، مبلغ اسمی و مبلغ پرداخت شده است تحویل نماید.

تبصره 2: نام و نشانی و تعداد سهم هر یک از سهامداران و موارد نقل و انتقال آن باید در دفتر سهام تعاونی به ثبت برسد.

فصل دوم- مقررات مربوط به عضویت :

ماده 12- عضویت در تعاونی برای کلیه واجدین شرایط اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیردولتی که نیاز به خدمات تعاونی داشته باشد آزاد است :

الف – شرایط عمومی

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. عدم ممنوعیت قانونی و حجر
  3. عدم عضویت همزمان در تعاونی مشابه
  4. درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه و خرید حداقل ………….. سهم از سهام تعاونی

ب- شرایط اختصاصی

  1. ………………………
  2. ………………………

تبصره: احراز شرایط عضویت هر متقاضی به عهده هیأت مدیره است، ضمن اینکه هیچ گونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت نباید وجود داشته باشد مگر به سبب عدم کفایت امکانات و ظرفیت تعاونی. هیأت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد هر یک از شرایط مذکور باشند، درخواست عضویت آنها را رد کند.

ماده 13- مسئولیت مالی اعضا در تعاونی محدود به میزان سهم آنان می باشد مگر آنکه در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.

تبصره: مسئولیت دستگاه‌های عمومی تأمین کننده سرمایه تعاونی (موضوع ماده 17 قانون) به میزان سرمایه متعلق به آنان می‌باشد مگر در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.

ماده 14- کلیه اعضا مکلفند به وظایف و مسئولیت‌هایی که در حدود قوانین و مقررات تعهد کرده‌اند عمل کنند.

ماده 15- تعاونی می‌تواند توسط هیأت مدیره طلب خود را از عضو (و یا سهامدار) با اخطار کتبی مطالبه نماید و در صورت وصول نشدن و سپری شدن 30 روز از تاریخ اخطار نامه، از کل مطالبات وی از تعاونی و در صورت عدم تکافو از بهای سهام وی برداشت کند و هرگاه مبالغ مذکور کفایت نکند تعاونی برای وصول طلب خود به بدهکار مراجعه خواهد کرد.

ماده 16- خروج از تعاونی، اختیاری است و نمی‌توان آن را منع کرد.

تبصره 1: در صورتی‌که خروج اختیاری عضو موجب ضرری برای تعاونی باشد وی ملزم به جبران است.

تبصره 2: در صورتی‌که یکی از فعالیت‌های تعاونی تولیدی باشد اعضای متخصص حداقل 6 ماه قبل از استعفا از عضویت باید مراتب را کتباً به هیأت مدیره اطلاع دهند.

ماده 17- در موارد زیر عضو از تعاونی اخراج می‌شود :

  1. از دست دادن هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی عضویت مقرر در اساسنامه به استناد گزارش مکتوب مراجع ذیربط.
  2. عدم رعایت مقررات اساسنامه و سایر تعهدات قانونی پس از دو اخطار کتبی توسط هیأت مدیره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاریخ اخطار دوم.
  3. ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی تعاونی شود و وی نتواند ظرف مدت یکسال آن را جبران نماید یا انجام اعمالی که به حیثیت و اعتبار تعاونی لطمه وارد کند و یا با آن رقابتی ناسالم نماید.

تبصره: تشخیص موارد فوق بنا به پیشنهاد هیأت مدیره یا بازرسان و تصویب مجمع عمومی عادی خواهد بود.

ماده 18- در صورت لغو عضویت به سبب فوت، استعفا، انحلال و اخراج، ارزش سهام وی بر اساس ارزش روز محاسبه و پس از منظور نمودن سایر مطالبات وی به دیون تعاونی تبدیل می‌شود و پس از کسر بدهی وی به تعاونی، به او یا ورثه‌اش ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسویه حساب خواهد شد.

تبصره: در صورتی که ورثه تقاضا نمایند که سهم عضو متوفی از عین اموال تعاونی پرداخت شود و تراضی یا مصالحه ممکن نباشد، چنانچه عین قابل واگذاری بوده و به تشخیص هیأت مدیره موجب اخلال و ضرر فاحش به اعضا و تعاونی نگردد آن قسمت از اموال تسلیم ورثه می‌شود.

ماده 19- در صورت فوت عضو، ورثه وی که واجد شرایط عضویت با رعایت تبصره ماده 12 این اساسنامه باشند عضو شناخته می‌شوند و در صورت تعدد بایستی مابه‌التفاوت افزایش سهم ناشی از تعدد خود را به تعاونی بپردازند، اما اگر کتباً اعلام نمایند که مایل به عضویت در تعاونی نیستند و یا هیچکدام واجد شرایط نباشند عضویت لغو می‌گردد.

تبصره: اگر تعداد ورثه بیش از ظرفیت تعاونی باشد، یک یا چند نفر به تعداد مورد نیاز تعاونی با توافق سایر وراث و به تشخیص هیأت مدیره عضو تعاونی شناخته می‌شوند.

فصل سوم  ارکان تعاونی :

ماده 20- ارکان تعاونی عبارتست از :

  1. مجمع عمومی
  2. هیأت مدیره
  3. بازرس یا بازرسان

1- مجمع عمومی :

ماده 21- مجامع عمومی تعاونی به دو صورت تشکیل می‌گردد. مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده، چگونگی تشکیل مجمع عمومی و سایر مقررات مربوطه مطابق با آئین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی (موضوع تبصره 3 ماده 33 قانون بخش تعاون) خواهد بود.

تبصره: دعوت از مجامع عمومی و اعلام تصمیمات آنها ازطریق……………………………………………………….. صورت می­گیرد .

(دعوت از مجامع عمومی و اعلام تصمیمات آنها از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، پست سفارشی یا دیگر روشهای قابل اثبات  صورت گیرد ).

2- هیأت مدیره :

ماده 22- اداره امور تعاونی، بر عهده هیأت‌مدیره‌ای مرکب از ……… نفر (سه، پنج یا هفت) عضو اصلی و به ترتیب ……… نفر (به ترتیب دو، سه یا چهار) عضو علی‌البدل است که از بین اعضا برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند. انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل در یک نوبت به عمل می‌آید و دارندگان اکثریت نسبی آراء بعد از اعضای اصلی به ترتیب اعضای علی‌البدل محسوب می‌شوند. انتخاب بیش از دو دوره متوالی با انتخاب حداقل دو سوم اعضای حاضر در مجمع عمومی بلامانع است

تبصره 1: هیأت‌مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت‌مدیره، یک نفر را به عنوان نائب رئیس و یک یا دو نفر را به عنوان منشی انتخاب می‌کند.

تبصره2: در صورت استعفا، فوت، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیرموجه مکرر هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره، یکی از اعضای علی‌البدل به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت مقرر، جانشین وی در هیأت‌مدیره می‌‌شود. غیبت غیر موجه مکرر به مواردی اطلاق می‌شود که عضو هیأت مدیره، علیرغم اطلاع از دعوت، بدون اجازه قبلی و یا عذر موجه حداقل در چهار جلسه متوالی و یا هشت جلسه غیر متوالی طی یکسال در جلسات هیأت مدیره حاضر نشود.

تبصره 3: در صورت استعفای دسته جمعی هیأت مدیره و قبولی آن توسط مجمع عمومی فوق‌العاده، مجمع عمومی عادی بنا به دعوت هیأت مدیره مستعفی و یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انتخاب هیأت مدیره جدید تشکیل خواهد شد.

تبصره 4: در مواردی که هیأت مدیره از اکثریت مقرر خارج شود، در فاصله مدت لازم برای انتخاب و تکمیل اعضای هیأت مدیره، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختیار داده می‌شود که به منظور اداره امور جاری تعاونی، برای جانشینی اشخاصی که به هر دلیل در جلسات هیأت مدیره شرکت نمی‌کنند از میان اعضای تعاونی، تعداد لازم را موقتاً حداکثر برای مدت پنج ماه انتصاب نماید.

تبصره 5: اعضای هیأت‌مدیره می‌توانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند. در صورتی که عضو هیأت‌مدیره از محل دیگری حقوق می‌گیرد در تعاونی مربوط صرفاً حق جلسه و پاداش دریافت می‌کند. حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیأت‌مدیره و پاداش آنان و موارد استثنا به موجب دستورالعملی است که به تأیید مجمع عمومی می‌رسد.

ماده 23- پس از انقضای مدت مأموریت هیأت مدیره در صورتی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده باشد هیأت مدیره موجود تا انتخاب و قبولی هیأت مدیره جدید کماکان به وظایف خود در تعاونی ادامه داده و مسئولیت اداره امور تعاونی را بر عهده خواهد داشت.

ماده 24- هیأت مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخاب، برای اداره امور و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره، فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا خارج از آن برای مدت سه سال به عنوان مدیرعامل انتخاب کند. نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات، وظایف و میزان حقوق و مزایای وی بر عهده هیأت مدیره می‌باشد و انتخاب مجدد مدیرعامل بلامانع است.

تبصره:  انتخاب مدیرعامل برای مدت سه سال، مانع از عزل وی در اثناء مدت مذکور نخواهد بود.

ماده 25- جلسات هیأت مدیره حداقل هر دو هفته یکبار بنا به دعوت رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره و یا مدیرعامل یا اکثریت هیأت مدیره با حضور بیش از نصف اعضای اصلی هیأت مدیره تشکیل و رسمیت می‌یابد و برای اتخاذ تصمیم رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه ضروری است. تصمیمات هیأت مدیره در دفتری به نام دفتر صورت جلسات هیأت مدیره ثبت می‌گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‌رسد.

تبصره: جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره یا مدیرعامل و در صورت عدم دعوت کتبی آنان با دعوت اکثریت اعضای هیأت مدیره تشکیل می‌گردد.

ماده 26- هیأت مدیره جز در مواردی که به موجب اساسنامه اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجامع عمومی قرار داده شده، در سایر موارد و برای تحقق اهداف، موضوع و عملیات تعاونی با رعایت قوانین و مقررات جاری اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی و رعایت صرفه و صلاح تعاونی و اعضا، دارای اختیارات لازم جهت اداره امور تعاونی بوده و منجمله عهده‌دار انجام وظایف زیر است :

  1. دعوت مجمع عمومی(عادی – فوق‌العاده)
  2. اجرای اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوط
  3. نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات، وظایف و میزان حقوق و مزایای وی
  4. قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهام اعضا به یکدیگر و اخراج عضو طبق مقررات اساسنامه و دریافت استعفای هر یک از اعضای هیأت مدیره.
  5. نظارت بر مخارج جاری شرکت و رسیدگی به حسابها و ارائه به بازرس/ بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه به مجمع عمومی.
  6. تهیه و تنظیم طرحها و برنامه‌ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.
  7. تهیه و تنظیم دستورالعمل‌های داخلی تعاونی و تقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب
  8. پیشنهاد آئین‌نامه حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیأت مدیره و پاداش ایشان که باید در چارچوب ضوابط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد، جهت تصویب مجمع عمومی عادی.
  9. تعیین نماینده یا وکیل در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمانها با حق توکیل غیر.
  10. تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی که تعاونی در آنها مشارکت دارد.
  11. تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز (یک یا دو نفر از اعضای هیأت مدیره به اتفاق مدیرعامل) برای قراردادها و اسناد تعهدآور تعاونی.
  12. انجام سایر وظایف و تکالیفی که به موجب این اساسنامه مستقیماً و یا به اعتبار تصدی اداره امور تعاونی بر عهده هیأت مدیره گذارده شده است.

ماده 27- هیأت مدیره نماینده قانونی تعاونی است و می‌تواند مستقیماً و یا با وکالت با حق توکیل، این نمایندگی را در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمانها اعمال کند. مسئولیت هیأت مدیره در مقابل تعاونی مسئولیت وکیل است در مقابل موکل.

ماده 28- معاملات تعاونی با هریک از اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، بازرس/ بازرسان تابع آئین‌نامه‌ای خواهد بود که در چارچوب دستورالعمل‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم شده و به تصویب مجمع عمومی عادی تعاونی می‌رسد.

ماده 29- هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می‌دهد و هیچیک از اعضای هیأت مدیره حق ندارد از اختیارات هیأت مدیره، منفرداً استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیأت مدیره داشته باشد، هیأت مدیره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت سه چهارم آراء به مدیرعامل تفویض کند.

ماده 30- تحویل و تحول و انتقال مسئولیت از هیأت مدیره سابق به هیأت مدیره بعدی باید بلافاصله بعد از تاریخ قبولی سمت هیأت مدیره و تأیید صحت انتخابات توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد و کلیه اوراق و اسناد و دفاتر و حسابها و موجودیهای تعاونی به هیأت مدیره جدید، تحویل و پس از ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکتها، ترتیب معرفی امضاهای مجاز داده شود.

تبصره: شروع تصدی مشروط به این است که دوره قبلی خاتمه یافته باشد، بعد از قانونی شدن شروع تصدی زمانی که ترتیب معرفی امضاهای مجاز داده نشده هیأت مدیره جدید می‌تواند اختیارات محدودی را به هیأت مدیره قبلی تفویض کند و در هر حال هر اقدام باید با تصمیم هیأت مدیره جدید باشد.

ماده 31- مراتب نقل و انتقال باید در صورت مجلس منعکس و به امضای اکثریت اعضای هیأت مدیره سابق و اعضای هیأت مدیره جدید و بازرس/ بازرسان شرکت برسد. صورت مجلس مذکور باید جزو اسناد شرکت نگهداری شود.

تبصره: در صورتیکه اعضای هیأت مدیره قبلی اقدام به تحویل ننماید به عنوان متصرف غیرمجاز در اموال غیر و خیانت در امانت تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

ماده 32- استعفای هریک از اعضای هیأت مدیره تا تعیین عضو جدید و قبولی سمت آن، رافع مسئولیت نسبت به وظایفی که به وی محول شده است نخواهد بود.

ماده 33- هیچ یک از اعضای هیأت مدیره یا بازرس/ بازرسان/ مدیرعامل تعاونی نمی‌تواند سمت هیأت مدیره، بازرسی/ بازرسان یا مدیریت عامل شرکت تعاونی دیگری را با موضوع فعالیت مشابه قبول کند.

ماده 34- هیأت مدیره مکلف است حداکثر ظرف سه روز از تاریخ برگزاری مجمع، سه نسخه مصدق ازصورتجلسه تنظیمی و مدارک و مستندات مربوطه را به همراه آگهی دعوت مجمع عمومی [و در صورتیکه مجمع برگزار شده نوبت دوم یا سوم بوده، آگهی دعوت نوبت‌های قبلی و صورتجلسه مربوطه] را جهت بررسی و تطبیق با مقررات به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.

ماده 35- داوطلبان عضویت در هیأت مدیره و یا بازرسی و یا مدیریت عامل تعاونی باید واجد شرایط زیر باشند :

  1. ایمان و تعهد به اسلام (در تعاونی‌های متشکل از اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی، شرط وثاقت و امانت)
  2. 2.      نداشتن منع قانونی و محجور نبودن
  3. عدم عضویت در گروههای محارب و عدم ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و عدم محکومیت به جعل اسناد
  4. عدم سابقه محکومیت به ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر

3- بازرسی :

ماده 36- مجمع عمومی عادی …………… نفر از اشخاص حقیقی یا حقوقی را برای مدت یک سال مالی به عنوان بازرس/ بازرسان انتخاب می‌کند، انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

(تعداد بازرسان باید عدد فرد باشد یک یا سه نفر)

تبصره 1: در صورت فوت یا ممنوعیت قانونی و یا استعفای بازرس/ هر یک از بازرسان اصلی، هیأت مدیره مکلف است ظرف مدت ده روز بازرس/ بازرسان علی‌البدل را به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت دعوت نماید.

تبصره 2: حق‌الزحمه و پاداش بازرسان با تصویب مجمع عمومی تعیین می‌گردد.

تبصره 3: تا زمانی که بازرس/ بازرسان جدید انتخاب و قبولی سمت نکرده‌اند بازرس/ بازرسان قبلی کماکان مسئولیت بازرسی را به عهده دارند.

ماده 37- وظایف بازرسان تعاونی به شرح زیر است‌ :

  1. نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های مربوطه.
  2. رسیدگی به حسابها، دفاتر، اسناد و صورتهای مالی شخصاً و یا در صورت لزوم با استفاده از کارشناس که در این صورت پرداخت هزینه کارشناس با تصویب مجمع عمومی بر عهده تعاونی خواهد بود.
  3. رسیدگی به شکایات اعضا و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذیربط.
  4. تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره امور شرکت به هیأت مدیره و مدیرعامل و تقاضای رفع نقص.
  5. نظارت بر انجام حسابرسی و رسیدگی به گزارشهای حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی تعاونی و مراجع ذیربط.

تبصره 1: بازرس یا بازرسان موظفند گزارش جامعی راجع به وضع تعاونی به مجمع عمومی عادی تسلیم کنند گزارش بازرس باید لااقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی جهت مراجعه صاحبان سهام در مرکز تعاونی آماده باشد در صورتی که تعاونی بازرسان متعدد داشته باشد هر یک می‌توانند به تنهائی وظایف خود را انجام دهند. لیکن کلیه بازرسان باید گزارش واحدی تهیه کنند در صورت وجود اختلاف نظر بین بازرسان موارد اختلاف با ذکر دلیل در گزارش ذکر خواهد شد.

تبصره 2: بازرس/ بازرسان حق دخالت مستقیم در اداره امور تعاونی را نداشته ولی می‌تواند / می‌توانند بدون حق رأی در جلسات هیأت مدیره شرکت کند/ کنند و نظرات خود را نسبت به مسائل جاری تعاونی اظهار دارد/ دارند.

ماده 38- در صورتی که هریک از بازرسان تشخیص دهد که هیأت مدیره و یا مدیرعامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفاتی گردیده است و به تذکرات ترتیب اثر نمی‌دهند مکلف است از هیأت مدیره تقاضای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای رسیدگی به گزارش خود را بنماید.

ماده 39- بازرس یا بازرسان نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب می‌شوند طبق قوانین عمومی مربوط به مسئولیت مدنی مسئولند.

فصل چهارم: مقررات مالی :

ماده 40- ابتدای سال مالی تعاونی اول …………… ماه و انتهای آن آخر ……………. ماه همان سال / سال بعد خواهد بود به استثنای سال اول تأسیس که از تاریخ تشکیل تا پایان …………… ماه همان سال/ سال بعد است.

ماده 41- هیأت مدیره موظف است نسخه‌ای از گزارشها، صورتهای مالی تا پایان دوره از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و سود و زیان، پیشنهاد نحوه تقسیم سود خالص و بودجه پیشنهادی سال بعد را پس از آماده شدن حداکثر تا 30 روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه مجمع عادی سالانه برای رسیدگی به بازرس/ بازرسان تسلیم نموده و علاوه بر آن هر سه ماه یکبار تراز آزمایشی حسابهای تعاونی را همراه با تجزیه و تحلیل فعالیت سه ماهه تعاونی تهیه و در اختیار بازرس/ بازرسان قرار دهد و نسخه‌ای از آنها را نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضا ارسال دارد.

ماده 42- هر یک از اعضا در صورت مشاهده نقص یا تخلف در اداره امور تعاونی گزارش و یا شکایت خود را به بازرس/ بازرسان اعلام نماید و در صورت عدم اخذ نتیجه و باقی بودن به شکایت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتبه کند.

هیأت مدیره مکلف به اجرای نظر وزارت مزبور که به طور کتبی و رسمی ابلاغ می‌شود خواهد بود.

مدیران تعاونی موظفند با کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حسابرس یا حسابرسان منتخب آن همکاری بنمایند و کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.

ماده 43- در تهیه و تنظیم اسناد حسابداری و دفاتر قانونی و صورتهای مالی، رعایت اصول و موازین، روشهای متداول و قابل قبول و قوانین و مقررات جاری الزامی است.

ماده 44- هدایا و کمکهای بلاعوض در صورتی که از طرف اعطاکننده برای مصرف خاصی تعیین نشده باشد اگر نقدی باشد به حساب درآمد و اگر غیرنقدی باشد تقویم و به حساب درآمد منظور خواهد شد.

ماده 45– افتتاح هر نوع حساب نزد بانکها، و مؤسسات اعتباری پس از تصویب هیأت مدیره با امضاهای مجاز معرفی شده از طرف هیأت مدیره امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده 46- سود خالص تعاونی در هر سال مالی به ترتیب زیر تقسیم می‌شود :

  1. از حداقل 5٪ به بالا با تصویب مجمع عمومی عادی، به عنوان ذخیره قانونی منظور می‌شود.
  2. حداکثر 5٪ از سود خالص به عنوان اندوخته احتیاطی به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی به حساب مربوطه منظور می‌گردد و نحوه مصرف آن با تصویب مجمع عمومی عادی است.
  3. درصدی از سود جهت پاداش به اعضا، کارکنان، مدیران و بازرسان به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تخصیص داده می‌شود.
  4. پس از وضع وجوه فوق باقیمانده سود خالص به نسبت سهام بين اعضا تعاونی تقسیم می‌گردد.

تبصره 1: ذخیره قانونی تا زمانی که مبلغ کل ذخیره حاصل از درآمدهای مذکور به میزان یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر تعاونی نرسیده باشد الزامی است.

تبصره 2: تعاونی می‌تواند با تصویب مجمع عمومی عادی تا حداکثر یک دوم ذخیره قانونی را جهت افزایش سرمایه خود به کار برد، استفاده مجدد از باقیمانده آن جهت افزایش سرمایه مجاز نیست.

تبصره 3: هیأت مدیره می‌تواند از محل اندوخته احتیاطی با تصویب مجمع عمومی عادی مبلغی را برای انجام امور خیریه و عام‌المنفعه تخصیص دهد.

فصل پنجم: مقررات مختلف :

ماده 47- هریک از دستگاه‌ها، شرکتها، مؤسسات موضوع ماده 17 قانون بخش تعاونی که بدون عضویت، در تعاونی مشارکت یا سرمایه‌گذاری کرده باشند می‌توانند نماینده‌ای برای نظارت در تعاونی و حضور در جلسات مجامع عمومی و هیأت مدیره به عنوان ناظر داشته باشند.

ماده 48- انحلال، ادغام یا تغییر موادی از اساسنامه تعاونی که مغایر شروط و قراردادهای منعقده با منابع تأمین کننده اعتبار و کمک مالی و امکانات مختلف و سرمایه‌گذاری و مشارکت باشد موکول به موافقت مراجع قانونی مذکور خواهد بود.

ماده 49- در صورتی که مجمع عمومی فوق‌العاده تغییر بعضی از مواد اساسنامه را تصویب کند در صورت تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (از جهت انطباق با قانون بخش تعاونی) معتبر خواهد بود.

ماده 50- کلیه اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانکها در اختیار تعاونی قرار گرفته با انحلال آن باید مسترد شود.

ماده 51- ادغام تعاونی یا انحلال آن تابع ضوابط مقرر در قانون بخش تعاونی و آئین‌نامه‌های اجرائی مربوط می‌باشد.

ماده 52- در صورت بروز اختلاف بین تعاونی و اعضای آن و یا بین تعاونی و سایر شرکتهای تعاونی با موضوع فعالیت مشابه، موضوع اختلاف برای داوری به اتحادیه مربوطه (بصورت کدخدا منشی) و یا مرکز داوری اتاق تعاون ارجاع خواهد شد و چنانچه بین تعاونی و اتحادیه مربوطه اختلافی بروز نماید، موضوع اختلاف به مرکز داوری اتاق تعاون جهت داوری ارجاع شود.

تبصره 1: درصورت بروز اختلاف بین تعاونی و سایر تعاونی‌هایی که موضوع فعالیت آنها مشابه نباشد مرکز داوری اتاق تعاون مرجع داوری خواهد بود.

تبصره2: به منظور داوری در امور حرفه‌ای بین اشخاص حقوقی بخش تعاونی با یکدیگر و یا با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز بین هر شخص حقوقی بخش تعاونی با اعضایش موضوع از طریق مرکز داوری اتاق تعاون انجام پذیرد.

تبصره 3: حل اختلاف و داوری در محدوده امور مربوط به تعاونی‌ها مطابق آیین‌نامه‌ داوری ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

این اساسنامه در 52 ماده و ……………….. تبصره در مجمع عمومی ………………. مورخ ………………. به تصویب رسید و آنچه در آن پیش‌بینی نشده تابع قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی و قانون شرکتهای

تعاونی (در مواردی که به قوت خود باقی است) آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانونی و قراردادهای منعقده بین شرکت و اعضا و یا مؤسسات طرف قرار می‌باشد.

هیأت رئیسه مجمع:

          رئیس                                   نایب رئیس                                   منشی

ناظران:

 

اساسنامه شرکت بازرگانی

در آخر نیز نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی آورده شده است:

فصل اول
ماده 1-نام شرکت : …………………..
ماده 2 – اهداف شرکت : ………………………………..
ماده 3 –موضوع فعالیت : ………………………………
ماده 4 – حوزه عملیات شرکت: کشور ایران
ماده 5 – مدت شرکت از تاریخ ثبت تا مدت نامحدود است .
ماده 6 – مرکز اصلی عملیات شرکت : کشور ایران
ماده 7 – سرمایه اولیه شرکت :………………………..
ماده 8 – سهم اعضاء در تامین سرمایه شرکت برابر است .
ماده 9 – سهام شرکت با نام و غیر قابل تقسیم است . و انتقال آن به اعضاء یا متقاضیان عضویت (واجد شرایط ) جدید با موافقت هیات مدیره و با رعایت سقف موضوع ماده 8 مجاز است.

فصل دوم (مقررات مربوط به عضویت)
ماده 10 – عضویت در شرکت برای کلیه واجدین شرایط اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تصویب مجمع عمومی عادی آزاد است .
الف : شرایط عمومی :
1.تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد .

.2 عدم ممنوعیت قانونی و حجر
.3 عدم عضویت همزمان در شرکت مشابه .
ب – شرایط اختصاصی :
1.اعضا ساکن استان …………..، شهرستان های …………… باشد .
2. احراز شرایط هر متقاضی به عهده مجمع عمومی عادی است . و هیچگونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت واجدین شرایط نباید وجود داشته باشد . مگر به سبب عدم کفایت امکانات و ظرفیت های شرکت ، هیات مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد هر یک از شرایط مذکور باشند درخواست عضویت آنها را رد کند .
ماده 11 – مسئولیت مالی اعضاء در شرکت محدود به میزان سهم آنان است .
ماده 12 – کلیه اعضاء مکلفند به وظایف و مسئولیت هایی که در حدود قوانین و مقررات قید شده در اساسنامه عمل کنند .
ماده 13 –شرکت می تواند توسط هیات مدیره طلب خود را از عضو با اخطار کتبی مطالبه نماید و در صورت وصول نشدن طلب و سپری شدن 30 روز از تاریخ اخطار نامه از کل مطالبات وی ازشرکت و در صورت عدم تکافو از بهای سهام وی برداشت کند . و هر گاه مبالغ مذکور کفایت نکند شرکت برای وصول مازاد طلب خود به بدهکار مراجعه خواهد کرد .
ماده 14 – خروج عضو از شرکت از تاریخ تشکیل شرکت تا 3 سال بعد ممنوع می باشد . واگر عضوی مایل به خروج ازشرکت باشد هیچ سودی به آورده او تعلق نمی گیرد و فقط آورده خود را بعد از 3 سال می گیرد .
تبصره : در صورتی که خروج عضو موجب ضرری برای شرکت باشد وی ملزم به جبران آن است .
ماده 15 – در موارد ذیل عضو ازشرکت اخراج می شود :
.1از دست دادن هریک از شرایط عمومی یا اختصاصی عضویت مقرر در این اساسنامه به استناد گزارش مکتوب هیات مدیره .
2 .عدم رعایت مقررات اساسنامه و سایر تعهدات قانونی پس از دو اخطار کتبی توسط هیات مدیره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاریخ اخطار دوم .
.3 ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی شرکت شود و وی نتواند ظرف مدت یک سال آن را جبران نماید. یا انجام اعمالی که به حیثیت و اعتبار شرکت لطمه وارد کند یا با شرکت ،رقابتی ناسالم نماید .
تبصره 1 : تشخیص موارد فوق بنا به پیشنهاد هر یک از هیات مدیره یا بازرس و تصویب در مجمع عمومی عادی خواهد بود .
تبصره 2: در صورت اخراج عضو ، با تصویب مجمع عمومی ، تمامی آورده با محاسبه سود و بدهی عضو بر اساس تاریخ اخراج وی بعد از 3 سال از تاسیس شرکت به او داده خواهد شد .
ماده 16 – در صورت لغو عضویت به سبب فوت ،انحلال ، ارزش سهام عضو بر اساس آورده او محاسبه و پس از منظور نمودن سایر حقوق و مطالبات وی به دیون شرکت تبدیل می شود و پس از کسر بدهی وی به شرکت به او یا ورثه اش ظرف مدت 3 ماه پرداخت و تسویه حساب خواهد شد .
تبصره : ورثه نمی تواند تقاضا نماید که سهم عضو متوفی از عین اموال شرکت پرداخت شود .
ماده 17 – در صورت فوت عضو ، ورثه وی واجد شرایط عضویت باشدعضوشرکت شناخته می شود . و در صورت تعدد بایستی ما به التفاوت افزایش سهم ناشی از تعدد خود را به شرکت بپردازند .اما اگر کتبا اعلام نمایند که مایل به عضویت در شرکت نیستند ویا هیچکدام واجد شرایط نباشند عضویت آنها لغو می گردد .
تبصره : اگر تعداد ورثه بیش از ظرفیت شرکت باشد یک یا چند نفر تعداد مورد نیاز با توافق سایر وارث و به تشخیص مجمع عمومی عضو شرکت شناخته می شوند .


فصل سوم (ارکان شرکت)
ماده 18 – ارکان شرکت عبارتست از:
1.مجمع عمومی 2. هیات مدیره 3. بازرس /بازرسان
ماده 19 – مجامع عمومی شرکت به دو صورت تشکیل می گردد . مجمع عمومی عادی ، مجمع عمومی فوق العاده
2-هیات مدیره
ماده 20 – هیات مدیره مرکب از 3 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل می باشد . که از میان اعضاء برای مدت سه سال با رای مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب می شوند . حائزین اکثریت بعد از اعضاء اصلی به ترتیب علی البدل شناخته می شوند و انتخاب مجدد هر یک از اعضاء اصلی و علی البدل بلا مانع است . (تعداد اعضای اصلی هیات مدیره 3 نفر بوده و تا یک سوم اعضای اصلی ، اعضای علی البدل خواهد بود.)
تبصره 1 : هیات مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را بعنوان رئیس هیات مدیره ، یک نفر را بعنوان نائب رئیس و یک نفر را بعنوان منشی انتخاب می کند .
تبصره 2 : در صورت استعفاء ، فوت ، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیر موجه مکرر هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره یکی از اعضاء علی البدل به ترتیب آرا ء بیشتری برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی در جلسات هیات مدیره شرکت می نماید .
تبصره 3 : در صورت استعفای دسته جمعی و قبول آن توسط مجمع عمومی فوق العاده ، مجمع عمومی عادی بنا به دعوت هیات مدیره مستعفی برای انتخاب هیات مدیره جدید تشکیل خواهد شد .
ماده 21 – پس از انقضای مدت ماموریت هیات مدیره در صورتیکه هیات مدیره جدید انتخاب نشده باشد هیات مدیره موجود تا انتخاب هیات مدیره جدید کماکان به وظایف خود در شرکت ادامه داده و مسئولیت اداره شرکت را بر عهده خواهد داشت .
ماده 22 – هیات مدیره مکلف است جهت مدیریت شرکت و اجرای تصمیمات مجامع عمومی و هیات مدیره فرد واجد شرایطی را از بین اعضاء یا خارج ازشرکت برای مدت دو سال بعنوان مدیر عامل شرکت انتخاب کند که زیر نظر هیات مدیره انجام وظیفه نماید . تصمیمات هیات مدیره در دفتری به نام دفتر صورتجلسات هیات مدیره ثبت می گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می رسد .
تبصره : جلسه فوق العاده هیات مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نائب رئیس هیات مدیره یا مدیر عامل و در صورت عدم دعوت کتبی آنان با دعوت کتبی اکثریت اعضای هیات مدیره تشکیل می گردد .
ماده 23 – هیت مدیره جز در مواردی که به موجب اساسنامه اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجامع عمومی قرار داده شده ، در سایر موارد و برای تحقق اهداف ، موضوع و عملیات شرکت با رعایت قوانین و اختیارات لازم جهت اداره امورشرکت بوده و منجمله عهده دار وظایف زیر است :
1.دعوت مجمع عمومی (عادی – فوق العاده)
.2 اجرای اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوط .
.3 نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد حدود وظایف و اختیارات و میزان حقوق و مزایای مدیر عامل به مجمع عمومی .
.4 قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهام اعضاء به یکدیگر و دریافت استعفای هریک از اعضای هیات مدیره .
.5 تهیه و تنظیم طرح ها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم .
.6 تعیین نماینده از بین اعضای شرکت برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکت هاو اتحادیه هایی که شرکت در آنها مشارکت دارد .
ماده 24 – هیات مدیره نماینده قانونی شرکت است و می تواند مستقیما و با وکالت با حق توکیل این نمایندگی را در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها اعمال کند .
• مسولیت هیات مدیره در مقابل شرکت مسئولیت وکیل در مقابل موکل است .
ماده 25 – هیات مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می دهد و هیچ یک از اعضای هیات مدیره حق ندارد از اختیارات هیات منفردا استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیات مدیره داشته باشد .هیات مدیره می تواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت دو سوم آرا به مدیر عامل تفویض کند .
ماده 26 – هیچ یک از اعضای هیات مدیره یا بازرسان یا مدیر عامل شرکت نمی تواند سمت بازرسی یا مدیریت عاملی و یا عضو هیات مدیره شرکت دیگری را با موضوع و فعالیت مشابه قبول کند .
ماده 27 – نخستین هیات مدیره شرکت موظف است بعد از تصویب درمجمع عمومی عادی برای ثبت شرکت در مراجع ذیصلاح اقدام کند .
ماده 28 – داوطلبان عضویت در هیات مدیره و بازرسی و یا مدیریت عامل شرکت باید واجد شرایط زیر باشند
1.تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2.ایمان و تعهد عملی به اسلام
.3 دارا بودن اطلاعات یا تجربه لازم برای انجام وظایف متناسب با آن شرکت.
4.عدم ممنوعیت قانونی و حجر
.5 عدم عضویت در گروه های محارب و عدم ارتکاب جرائم بر ضد امنیت و جعل اسناد .
.6 عدم سابقه محکومیت ارتشاء ، اختلاس ، کلاهبرداری ، خیانت در امانت ، تدلیس ، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر .
* بازرسی
ماده 29 – مجمع عمومی عادی 1 نفر از اشخاص حقیقی یا حقوقی را برای مدت یک سال مالی بعنوان بازرس انتخاب می کند .انتخاب مجدد آنان بلامانع است . (تعداد بازرسان باید فرد باشد مثلا یک یا سه نفر)
ماده 30 – در صورتیکه هر یک از بازرسان تشخیص دهد که هیات مدیره و یا مدیر عامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفی شده و به تذکرات ترتیب اثر نمی دهند ، مکلف است از هیات مدیره تقاضای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده برای رسیدگی به گزارش خود را بنماید .


فصل چهارم (مقررات مالی)
ماده 31 – ابتدای سال مالی شرکت اول تیر ماه و انتهای آن آخر خرداد ماه همان سال خواهد بود .
ماده 32 – هیات مدیره موظف است نسخه ای از گزارش ها ، صورت های مالی را تا پایان دوره از قبیل : تراز نامه و حساب های عملکرد و سود وزیان ، پیشنهاد نحوه تقسیم سود خالص و بودجه ی پیشنهادی سال بعد را پس از آماده شدن حداکثر تا 30 روز قبل از تشکیل جلسه ی مجمع عمومی عادی سالانه برای رسیدگی به بازرس /بازرسان تسلیم نموده و علاوه بر آن هر سه ماه یکبار تراز آزمایشی حسابهای شرکت را همراه با تجزیه و تحلیل فعالیت سه ماهه شرکت در اختیار بازرس /بازرسان قرار دهد .
ماده 33 – در تهیه و تنظیم اسناد حسابداری و دفاتر قانونی و صورت های مالی رعایت اصول و موازین روشهای متداول و قابل قبول و قوانین و مقررات جاری الزامی است .
ماده 34 – افتتاح هر نوع حساب نزد بانک ها و سایر موسسات اعتباری پس از تصویب هیات مدیره با امضاهای مجاز معرفی شده از طرف هیات مدیره امکانپذیر خواهد بود .
ماده 35 – سود خالص شرکت در هر سال مالی به ترتیب زیر تقسیم می شود .
1.در سال اول تا سوم مالی سود خالص شرکت به سرمایه شرکت اضافه می شود . و از سال سوم به بعد حداقل پانزده درصد به بالا با تصویب مجمع عمومی عادی به عنوان ذخیره قانونی منظور می شود .
.2حداکثر پانزده درصد از سود خالص بعنوان اندوخته احتیاطی به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی به حساب مربوطه منظور می گردد و نحوه مصرف آن با تصویب مجمع عمومی عادی است .
.3 درصدی از سود جهت پاداش به اعضاء ، کارکنان ، مدیران و بازرسان به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تخصیص داده می شود .
.4 پس از وضع وجوه فوق باقیمانده سود خالص به نسبت سهام تقسیم می گردد.
تبصره : شرکت می تواند با تصویب مجمع عمومی عادی تا حداکثر یک دوم ذخیره قانونی را جهت افزایش سرمایه خود بکار ببرد.استفاده مجدد از باقیمانده آن جهت افزایش سرمایه با تصویب مجمع عمومی عادی مجاز است .
فصل پنجم (مقررات مختلف)
ماده 36 – انحلال ، ادغام یا تغییر موادی از اساسنامه شرکت که مغایر شروط و قرارداد های منعقده با منابع تامین کننده اعتبار و کمک مالی و امکانات مختلف و سرمایه گذاری و مشارکت باشد موکول به موافقت مجمع عمومی عادی خواهد بود .
ماده 37 – در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده تغییری از مواد اساسنامه را تصویب کند در صورت انطباق با قانون شرکت معتبر خواهد بود .
این اساسنامه در 37 ماده و 10 تبصره و در مجمع عمومی عادی مورخه ………….. به تصویب رسید و آنچه در آن پیش بینی نشده تابع قانون جاری اقتصاد جمهوری اسلامی ایران می باشد .

امضاء موسسین

هوبا ثبت بازدید : 25 سه شنبه 06 آبان 1399 نظرات (0)

ثبت علامت تجاری

 

 

در این مقاله قصد داریم در رابطه با علامت تجاری صحبت کرده و شما را با نحوه ثبت علامت تجاری آشنا نماییم. در ابتدا اجازه دهید تعریف علامت تجاری را با یک مثال ساده بیان کنم. آیا شما مشخصه ای برای معرفی خود هنگامی که وارد جمعی می شوید دارید؟ چگونه خود را معرفی می کنید؟ بدون شک پاسختان “اسم و فامیل ” خواهد بود. کاملا درست است! اسم و فامیل، معرف شما و وجه تمایزتان نسبت به دیگران است.

 

تعریف علامت تجاری نیز مانند اسم و فامیل به این صورت می باشد: “علامت تجاری” یک اسم، علامت، نماد، طرح و یا ترکیبی از اینهاست که به منظور شناسایی کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و ایجاد وجه تمایز بین محصولات آنها و محصولات رقبا به کار می رود. بنابراین می توان گفت همان طور که اسم و فامیل معرف شماست، علامت تجاری نیز، معرف کسب و کار شما خواهد بود.

ثبت علامت تجاری

حال این سوال پیش می آید که برای ثبت علامت تجاری باید چه کرد؟ ثبت علامت تجاری به صورت آنلاین انجام شده و به این منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. انتخاب نام علامت تجاری
  2. استعلام علامت تجاری
  3. تکمیل و ارائه مدارک ثبت علامت تجاری
  4. تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری
  5. بارگذاری مدارک و تصویر علامت تجاری در سامانه مرکز مالکیت معنوی به آدرس iripo.ssaa.ir
  6. پرداخت هزینه ثبت علامت تجاری
  7. انتشار علامت تجاری در روزنامه رسمی
  8. دریافت سند علامت تجاری

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری نیز به شرح زیر می باشد:

  • اظهارنامه ثبت علامت تجاری
  • مدارک شناسایی متقاضی ثبت علامت تجاری
  • مدارک نماینده قانونی در صورت وجود
  • تصویر علامت تجاری با ابعاد 10 در 10 سانتی متر
  • مدارک مربوط به کسب وکار
  • قوانین و مقررات استفاده از علامت تجاری
  • مدارک لازم در صورت استفاده از حق تقدم

نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری

در بخش قبل با مراحل ثبت علامت تجاری آشنا شدیم، اما لازم به ذکر است که مهم ترین مرحله از مراحل ثبت علامت تجاری تکمیل و ارائه اظهارنامه است. اظهار نامه ثبت علامت تجاری فرمی است شامل مشخصات فردی متقاضی، نام یا علامت تجاری، موضوع فعالیت و دسته محصولات که باید آن را تکمیل کرده و به اداره مالکیت معنوی ارسال نمایید.

در زیر نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری را مشاهده می نمایید.

1- مشخصات متقاضی/ متقاضیان:
الف) مالک اظهارنامه:
1- شخص حقیقی:
اسم: شماره ملی:                     تابعیت:
شغل : نوع فعالیت :
نشانی :
کدپستی:                     کشورمحل اقامت : شماره تلفن:
تلفن همراه: شماره دورنگار: نشانی الکترونیک (ایمیل):
                                                   
2- شخص حقوقی: 
نام: نوع شخص حقوقی : نوع فعالیت:
محل ثبت: شماره ثبت: 123456789 تابعیت: اقامتگاه:
مرکزاصلی : نشانی:
کدپستی:                     تلفن : دورنگار:
نشانی الکترونیکی (ایمیل): سایراطلاعات:
ب) نماینده قانونی (درصورت وجود وکیل یا هرنماینده قانونی دیگر مشخصات ذیل تکمیل گردد):
اسم : شماره ملی:                    
تلفن: تلفن همراه: دورنگار:
نشانی الکترونیکی (ایمیل):
نشانی: کد پستی:                  
2- مشخصات دریافت کننده ابلاغ ها درایران (درصورتیکه متقاضی مقیم ایران نباشد)
اسم: شماره ملی:                    
نشانی : کدپستی:                    
تلفن : تلفن همراه: نشانی الکترونیک:
3- رشته فعالیت :
4- کالا/کالاها و خدمات و طبقه بندی بین المللی آن:
           
        نمونه علامت  
5- توصیف و تعیین اجزاء علامت:                                      
1-5- حروف مشخص : (درصورتیکه علامت مورد درخواست مشتمل بر حروف خاص باشد)        
2-5- درج و آوانویسی و ترجمه آن:(درصورتیکه علامت مشتمل بر کلماتی غیرفارسی باشد)          
     
3-5- ذکر سه بعدی بودن علامت (درصورت درخواست ثبت آن):  
4-5- ذکر رنگ (درصورت درخواست متقاضی):  
5-5- طبقه بندی بین المللی عناصرتصویری (درصورت وجود):  
6- علامت جمعی مورد تقاضا است o نیست o  
7- ادعای حق تقدم (درصورت وجود):  
شماره اظهارنامه: تاریخ اظهارنامه: نام کشور:  
8- این اظهارنامه مشتمل بر ضمائم و مدارک ذیل می باشد:  
1- مدارک مثبت هویت متقاضی o  
2- ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی در ابعاد 10´10 سانتی مترo  
3- درصورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهندo  
4- مدارک نمایندگی قانونیo 5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در شته مربوطo  
6- اسناد حق تقدم که به تأیید اداره مبدأ رسیده استo  
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تأییدیه مقام صلاحیتدارo  
8- رسید پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه o  
     
شماره اظهارنامه:                 تاریخ اظهارنامه: مهر و امضاء اداره ثبت علائم تجاری  

هزینه ثبت علامت تجاری

برای بررسی هزینه ثبت علامت تجاری می توانید از بخش خدمات در سایت هوبا که به منظور ارائه تمامی هزینه های ثبتی به صورت آنی و قطعی در نظر گرفته شده است، بهره مند شوید. در این بخش نوع خدمات را مالکیت صنعتی انتخاب کرده تا پس از طی چند مرحله ساده هزینه نهایی ثبت علامت تجاری را مشاهده نموده و ثبت علامت تجاری خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

هوبا

استعلام آنلاین قیمت قطعی و نهایی پیش از سفارش کار

آدرس اداره ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری در مرکز مالکیت معنوی انجام شده که به این منظور باید به سامانه این مرکز مراجعه نمایید. آدرس اینترنتی اداره ثبت علائم تجاری سامانه iripo.ssaa.ir و آدرس حضوری آن در تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. البته همان طور که پیش تر گفتیم جهت ثبت علائم تجاری نیازی به مراجعه حضوری نیست و از طریق سامانه این مرکز به راحتی می توانید تمامی مراحل را انجام دهید.

شرکت های ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری دارای مراحل مختلفی است و پیشنهاد ما این است که اگر با آن آشنایی ندارید، آن را به عهده یک مرکز معتبر ثبت علامت تجاری بسپارید. چرا که ثبت علامت تجاری دارای پیچیدگی هایی است که شرکت های ثبت علامت تجاری به بهترین شکل ممکن آن را به انجام رسانده و از صرف هرگونه هزینه گزاف که ممکن است پیش آید جلوگیری خواهد کرد.

هوبا ثبت، ارائه دهنده انواع خدمات آنلاین ثبتی، تمامی مراحل را از طریق سامانه هوشمند در دسترس شما قرار داده و با این روش از ایجاد هر گونه ابهامی در روند ثبت علامت تجاری جلوگیری می کند.

این سامانه هوشمند هم از طریق سایت و هم از طریق اپلیکیشن در دسترس شماست.

دانلود اپلیکیشن راحت هوبا، پیگیری و مشاهده روند کار را هر چه راحت‌ تر می ‌کند.

هوبا ثبت بازدید : 29 پنجشنبه 01 آبان 1399 نظرات (0)

پلمپ دفاتر

 

 

پلمپ دفاتر چیست؟ چرا باید دفاتر پلمپ داشته باشیم؟ برای پلمپ دفاتر چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا داشتن دفاتر پلمپ اجباری است؟ اگر در حال ثبت شرکت هستید، احتمالا با این کلمه یعنی “پلمپ دفاتر” مواجه شده و این سوالات و بسیاری سوالات دیگر در مورد آن در ذهن شماست.

آیا می دانید امروز چقدر پول پرداخت کرده اید و چقدر پول دریافت کرده اید؟ آیا محلی برای ذخیره این گونه اطلاعات دارید؟ اگر جواب منفی است چگونه با فراموش کردن یکی از پرداخت ها یا دریافت های روزانه خود برخورد می کنید؟ دزدیده شده یا گم شده؟ بسیاری از افراد ممکن است به دلیل مشغله کاری فراوان دخل و خرج روزانه خود را فراموش کنند و احتمالا اگر جایی برای نگهداری این اطلاعات مثل دفترچه یادداشت، موبایل و … نداشته باشند، با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.

در ثبت شرکت نیز دخل و خرج یکی از موارد مهم است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. در شرکت نیز اگر محلی برای ذخیره اطلاعات دریافت و پرداخت روزانه نداشته باشید، با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم خواهید کرد. در ادامه این مقاله این موضوع را بررسی کرده و پاسخ سوالات مربوط به آن که در ابتدای مقاله آورده شد را خواهیم داد.

پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر چیست؟

ماده 6 قانون تجارت اشاره به داشتن پلمپ دفاتر در تمامی شرکت هایی که مشمول مالیات هستند، دارد. پلمپ دفاتر به معنی دفاتری برای ثبت، ذخیره و نگهداری امور مالی یعنی همان دریافت ها و پرداخت های روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه شرکت است که هر شرکت باید از سازمان امور مالیاتی تحویل گیرد. توجه داشته باشید که این دفاتر باید قبل از ثبت هرگونه معامله ای، توسط نماینده اداره ثبت شرکت ها شماره گذاری، امضاء و پلمپ گردد.

پلمپ دفاتر به دو صورت دفتر کل و دفتر روزنامه است که از نظر تعداد برگ ها در سه نوع 50 ، 100 و 150 برگی هستند. دفتر روزنامه ثبت هزینه، سود و زیان شرکت به صورت روزانه و دفتر کل ثبت هزینه های دفتر روزنامه به صورت هفتگی است. وجود پلمپ دفاتر از ضرورت های ثبت شرکت است و عدم ارائه این دفاتر منجر به توبیخ و علی الراس شدن شرکت خواهد شد. اهمیت این دفاتر به قدری زیاد است که حتی در صورت عدم فعالیت شرکت نیز باید این دفاتر را تحویل گرفته و به صورت خالی و سفید به اداره مالیات ارائه نمایید.

مراحل پلمپ دفاتر

ثبت درخواست پلمپ دفاتر نیز مانند ثبت شرکت به صورت آنلاین بوده و در سامانه ثبت شرکتها قابل انجام است. به منظور ثبت درخواست پلمپ دفاتر ابتدا باید به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/Design/RqstAdmission/PolompRequest.aspx مراجعه نموده و اطلاعات خواسته شده که شامل نوع شخص متقاضی، نوع تقویم مالی، شروع سال مالی، شروع ماه مالی، شروع روز مالی، تابعیت متقاضی، شماره همراه و شماره ثابت را تکمیل کنید. البته اطلاعات بیشتری نیز با توجه به نوع شخص متقاضی که انتخاب می کنید، وجود دارد، مثلا برای اشخاص حقیقی اطلاعات هویتی و برای اشخاص حقوقی شناسه ملی و آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده را نیز باید تکمیل نمایید. توجه داشته باشید تحویل دفاتر پلمپ به آدرس ثبت شده در سامانه فقط در برخی شهرها انجام می شود و اگر نام استان و شهر شما در لیست نبود باید به شیوه گذشته یعنی مراجعه حضوری به اداره مالیات عمل کنید.

مرحله بعد بررسی اطلاعات است که در صورت صحت اطلاعات باید “تایید اطلاعات شخص حقوقی” را انتخاب نموده و بلافاصله پس از تایید اطلاعات شماره پیگیری به شما اختصاص داده شده که با این شماره می توانید از مراحل درخواست پلمپ دفاتر خود مطلع شوید. همچنین پس از دریافت شماره پیگیری بایستی اطلاعات مربوط به سمت تکمیل کننده اظهارنامه یعنی یکی از اعضای هیات مدیره و همچنین دیگر اعضا را نیز تکمیل کنید.

مرحله بعد “دفتر مورد تقاضای شخص” است که باید در این مرحله از پلمپ دفاتر نوع دفتر، تعداد برگ ها و جلدهای آن را انتخاب کنید. پس از مشخص شدن این موارد وارد صفحه تایید اطلاعات خواهید شد که باید روی گزینه تایید اظهارنامه پلمپ و مدارک مورد نیاز کلیک نمایید. سپس لیست مدارک لازم برای پلمپ دفاتر نمایش داده شده و با کلیک روی پذیرش نهایی اظهارنامه پلمپ دفاتر به صورت مهر و امضاء شده قابل دریافت است که باید این پرینت این اظهار نامه و مدارک را از طریق پست به اداره ثبت ارسال کنید. پس از ارسال مدارک، کد پیگیری اخذ شده از اداره پست و تاریخ تحویل مدارک را در سامانه پلمپ دفاتر با انتخاب گزینه پلمپ دفاتر ثبت نموده و روی پذیرش نهایی کلیک کنید.

در آخر نیز پس از بررسی و تایید پرونده توسط اداره ثبت باید هزینه پلمپ دفاتر را به صورت آنلاین پرداخت کرده تا مجوز پلمپ دفاتر صادر گردد.

در زیر مراحل ثبت درخواست پلمپ دفاتر به صورت خلاصه تر آمده است:

  1. مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها
  2. تکمیل اطلاعات متقاضی پلمپ دفاتر
  3. دریافت شماره پیگیری از سامانه
  4. تکمیل اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمپ دفاتر
  5. تکمیل اطلاعات اعضای هیات مدیره شرکت
  6. تکمیل دفتر مورد تقاضا
  7. تایید صحت اطلاعات
  8. ارسال اظهارنامه و مدارک به اداره ثبت
  9. تکمیل کد پیگیری و تاریخ تحویل مدارک در اداره پست
  10. پرداخت هزینه صدور مجوز پلمپ دفاتر

زمان پلمپ دفاتر

یکی از مسائل مهم در رابطه با پلمپ دفاتر زمان آن است. برای اینکه مشمول جریمه نشوید باید در زمان مقرر شده نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام نمایید. زمان پلمپ دفاتر قبل از شروع سال مالی جدید است، مثلا برای پلمپ دفاتر سال مالی 1400 که از فروردین آغاز می شود باید حداکثر تا پایان اسفند سال 1399 اقدام نمود.

توجه داشته باشید که پلمپ دفاتر را به روزهای آخر سال موکول نکنید و ترجیحا در ابتدای سال جهت پلمپ دفاتر قانونی سال مالی بعد اقدام نمایید، چرا که مراحل اداری پلمپ دفاتر نیز باید تا قبل از سال مالی جدید به پایان رسیده و مجوز اخذ گردد.

پیگیری پلمپ دفاتر

چنانچه بعد از صدور مجوز، دفاتر پلمپ به دست شما نرسید نیاز به پیگیری دفاتر پلمپ دارید. پیگیری دفاتر پلمپ نیز از طریق سامانه ثبت شرکت ها و در بخش پیگیری درخواست امکانپذیر است. به منظور پیگیری پلمپ دفاتر به سامانه https://irsherkat.ssaa.ir/Design/FollowUp.aspx مراجعه نموده و پس از مشخص کردن نوع درخواست که باید پلمپ دفاتر تجاری را انتخاب کنید، یکیی از شماره پیگیری های دریافت شده از سامانه و یا اداره پست را وارد نموده و با کلیک روی گزینه بازیابی درخواست از نتیجه پلمپ دفاتر خود مطلع شوید.

سامانه هوشمندِ روزآمد و سرآمد هوبا، هرگونه ابهامی را که در روند خدمات و هزینه‌های ثبتی‌ هست، برطرف کرده است.

این سامانه هوشمند هم از طریق سایت و هم از طریق اپلیکیشن در دسترس شماست.

هوبا ثبت بازدید : 24 سه شنبه 29 مهر 1399 نظرات (0)

ثبت شرکت عمرانی

 

 

امروزه با توسعه فرهنگ شهرنشینی و فراگیر شدن سرمایه گذاری در بخش عمران، ثبت شرکت عمرانی نیز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. ثبت شرکت عمرانی را می توان در قالب های مختلفی مانند شرکت عمرانی مهندسین مشاور، شرکت عمرانی معماری و شهرسازی، شرکت عمرانی خدمات شهری، شرکت عمرانی راه سازی، شرکت عمرانی تاسیسات ساختمان، شرکت عمرانی فضای سبز و زیباسازی شهری، شرکت عمرانی خدمات جاده ای و … به انجام رساند.

ثبت شرکت عمرانی

برای ثبت شرکت عمرانی نیاز به اخذ مجوز از اداره یا ارگان خاصی نیست و به دو شکل شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود قابل ثبت است. اما معمولا ثبت شرکت عمرانی را به صورت شرکت سهامی خاص انجام می دهند، چرا که شرکت سهامی خاص نسبت به شرکت با مسئولیت محدود مزایایی دارد. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • شرکت سهامی خاص اعتبار بیشتری دارد.
  • تنها 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت باید واریز گردد.
  • مدت زمان تصدی مدیران هر دو سال یک بار و بازرسان هر یک سال یک بار باید تمدید شود.

شرکت عمرانی چیست؟

شرکت عمرانی شرکتی است که در زمینه ساخت و ساز و با هدف آباد سازی و توسعه شهر، روستا، جاده و … فعالیت می کند. شرکت های عمرانی با توجه به موضوع فعالیت خود انواع مختلفی دارند. از جمله موضوع فعالیت شرکت های عمرانی می توان به مشاوره، طراحی، محاسبه و نظارت پروژه های عمرانی در انواع پروژه های سنگی، آجری، فلزی، بتنی و … اشاره کرد. همچنین موارد زیر نیز بخشی از موضوع فعالیت های شرکت عمرانی می باشند:

  • آسفالت کشی
  • نقشه کشی
  • خط کشی
  • تونل سازی
  • شن ریزی
  • خاک ریزی
  • خاک برداری
  • سد سازی
  • پل سازی
  • راه سازی
  • نوسازی بافت های فرسوده
  • ساخت شهرک های مسکونی، تجاری و اداری
  • ساخت راه آهن، مترو، باند فرودگاه
  • و …

مراحل ثبت شرکت عمرانی

برای ثبت هر نوع شرکتی ابتدا باید اطلاعات آن شرکت را مشخص کنید. جهت ثبت شرکت عمرانی نیز در اولین مرحله باید اطلاعاتی نظیر نام شرکت، موضوع فعالیت شرکت، اعضای شرکت، میزان سرمایه، مدت فعالیت شرکت، مرکز و شعب شرکت در صورت وجود و وظایف و اختیارات مدیران را تعیین نمایید. بعد از جمع آوری این اطلاعات نوبت به جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت عمرانی می رسد که در بخش های بعد این مدارک را معرفی خواهیم کرد. پس از آن به سایت اداره ثبت شرکت ها مراجعه نموده و اطلاعات خواسته شده در این سایت را طبق اطلاعات موجود از مرحله قبل تکمیل کرده و مدارک را نیز بارگذاری می کنید. ارسال مدارک از طریق پست نیز در مرحله بعد باید انجام شود. پس از تایید مدارک نوبت مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت جهت تطبیق مدارک و مهر و امضای پرونده است. در آخر نیز آگهی ثبت شرکت عمرانی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شده و مراحل ثبت شرکت عمرانی به اتمام می رسد.

پس ثبت شرکت عمرانی دارای 6 مرحله زیر می باشد:

  1. جمع آوری اطلاعاتی از قبیل نام شرکت، موضوع فعالیت شرکت، اعضای شرکت، میزان سرمایه، مدت فعالیت شرکت، مرکز و شعب شرکت در صورت وجود، وظایف و اختیارات مدیران شرکت و …
  2. تهیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت عمرانی
  3. مراجعه به سامانه ثبت شرکتها و تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک
  4. ارسال پستی مدارک به اداره ثبت شرکت ها
  5. مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکتها جهت تطبیق مدارک و مهر و امضای پرونده
  6. چاپ آگهی ثبت شرکت عمرانی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

مدارک لازم جهت ثبت شرکت عمرانی

همانطور که گفتیم ثبت شرکت عمرانی به دو صورت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود امکانپذیر است. در زیر مدارک لازم برای ثبت شرکت عمرانی در هر دو شکل را آورده ایم.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت عمرانی سهامی خاص:

  1. کپی مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت
  2. اساسنامه شرکت با امضای تمام اعضا در 2 نسخه
  3. اظهارنامه شرکت با امضای تمام اعضا در 2 نسخه
  4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضای حاضرین در مجمع عمومی در 2 نسخه
  5. صورتجلسه هیات مدیره با امضای اعضای هیات مدیره در 2 نسخه
  6. گواهی بانک مبنی بر سپرده گذاری 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت
  7. امضای اقرار نامه مبنی بر عدم اشتغال هیات مدیره و بازرسان به مشاغل دولتی
  8. مجوز فعالیت در صورت نیاز
  9. وکالتنامه در صورت داشتن وکیل
  10. تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری در صورت سرمایه غیر نقدی شرکت

ثبت شرکت عمرانی با مسئولیت محدود شرایط دیگری متفاوت از شرکت عمرانی سهامی خاص دارد که این شرایط شامل وجود حداقل 2 نفر عضو، حداقل 1.000.000 ریال سرمایه اولیه و تعهد و پرداخت کل سرمایه می باشد. مدارک لازم جهت ثبت شرکت عمرانی با مسئولیت محدود نیز به شرح زیر است:

  1. کپی مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت
  2. مجوز فعالیت در صورت نیاز
  3. وکالتنامه در صورت داشتن وکیل
  4. امضای اقرارنامه مبنی بر عدم اشتغال به مشاغل دولتی
  5. تقاضانامه ثبت شرکت در 2 نسخه
  6. شرکتنامه رسمی در 2 نسخه
  7. اساسنامه شرکت در 2 نسخه
  8. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضای حاضرین در مجمع عمومی در 2 نسخه
  9. صورتجلسه هیات مدیره با امضای اعضای هیات مدیره در 2 نسخه

سامانه ثبت شرکت عمرانی

سامانه ثبت شرکت عمرانی نیز آدرسirsherkat.ssaa.ir می باشد که با مراجعه به آن و تکمیل اطلاعات خواسته شده می توانید شرکت عمرانی خود را به ثبت برسانید. ثبت شرکت عمرانی در سامانه ثبت شرکتها دارای مراحل متعدد و پیچیدگی هایی است که پیشنهاد می شود اگر با آن آشنایی ندارید، این کار را به هوبا ثبت بسپارید. هوبا ثبت خدمات آنلاین ثبت شرکت عمرانی را با شفافیت در روند کار، در کمترین زمان ممکن و در هر نقطه از کشور عزیزمان ارائه می دهد.

هزینه ثبت شرکت عمرانی

برای اطلاع از هزینه ثبت شرکت عمرانی می توانید به صورت آنلاین در سایت هوبا ثبت به بخش خدمات مراجعه نموده و بعد از طی کردن مراحل خواسته شده با چند کلیک از هزینه آن مطلع شوید و سفارش ثبت شرکت عمرانی خود را نیز به صورت آنلاین ثبت نمایید.

هوبا ثبت

استعلام آنلاین قیمت قطعی و نهایی پیش از سفارش کار

پیمودن مسیر صاف و شفاف بدون نیاز به اطلاعات ثبتی، حتی بدون نیاز به تایپ کردن، فقط با انتخاب حالت ‌های پیش ‌بینی ‌شده

اقدام به سفارش از هر جا حتی از دورترین شهرها

و مشاهده روند کار از نزدیک

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 92
  • بازدید سال : 856
  • بازدید کلی : 5,645